ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

یادداشت هیات تحریریه لوموند دیپلماتیک

پیرامون شماره جدید این نشریه به فارسی

7 مقاله تفسیری

در جام جهان نمای لوموند

 
 
 
 

1-  تنها دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا فرصت باقی مانده است. در بسیاری از ایالات نتیجه از هم اکنون روشن است، آنها از پیش تصمیم خود را گرفته اند و همانگونه که همیشه عمل کرده اند رای خود را به کاندیدای جمهوریخواه و یا دمکرات می دهند. اما نتیجه نهائی به رای آنهائی وابسته است که هنوز دو دل هستند و اغلب در ایالات غرب آمریکا ساکن اند. از اینرو باراک اوباما باید به فتح غرب آمریکا کمر بندد. ( مقاله پیش به سوی فتح غرب)

2 -  نئولیبرالیسم در دالان هبا- پس از تابستان داغی که طلیعه دار پایان سلطه یک امپراتوری در صحنه سیاست جهانی بود، نوبت به پائیز نئولیبرالیسم رسیده است. مقررات زدائی کور و ایدئولوژیک حوزه مالی عوارض نکبت بار خود را به نمایش گذاشته است. اینبار نه عوامل تروریسم جهانی، بلکه این «گلدن بوی» ها هستند که باعث سقوط وال استریت شده اند. بانک ها و شرکت های عظیم بیمه یکی بعد از دیگری دولتی می شوند. دولت، این فرودگاه خشم و نفرت نئولیبرالیسم به تنها پناهگاه و منجی آن تبدیل می گردد. اما پذیرش بیش از پیش تعهدات از سوی دولت امریکا می تواند یا به شکنندگی بهای اوراق قرضه دولتی و یا به کاهش بنیادین ریتم اقتصاد امریکا منجر شود. نتیحه هر کدام از آنها سقوط ارزش دلار خواهد بود.

در هر دو صورت اینک تهدید تبدیل بحران مالی به بحران پولی است که هر روز جدی تر می شود. از سوی دیگر فریاد توبه نئولیبرالیسم در همه جا بلند است و بحث از اخلاقی کردن  سرمایه داری است. ایمان به «دست پنهان بازار » سست می گردد و نئولیبرال های شرمگین مجبور به اعتراف این امرند که بازار نمی تواند پاسخ همه چیز به حساب آید. دورانی نوین در تاریخ بشر آغاز می گردد. مقالات «روزی که وال استریت سوسیالیست شد» و «غرق شدن فانی(Fannie ) و فردی(Freddie) » به طرح این مسائل می پردازند.

3- جهان از دیدگاه کاندیداهای ریاست جمهوری در آمریکا- هرچند هردو کاندیدای ریاست جمهوری در آمریکا از طرح مشترک صندوق فدرال و خزانه داری برای تزریق 700 میلیارد دلار در جهت دفاع از بانکها و شرکت های بیمه حمایت کرده اند اما در عرصه سیاست خارجی است که تقاوت هایشان هر چه بیشتر نمایان می شود مقاله « مستأجر آتی کاخ سفید از کدام دریچه به جهان می نگرد» به این مسئله می پردازد.

 

4- حق تعیین سرنوشت خلق ها بحران گرجستان بهانه ای شد تا روسیه حق حاکمیت استان های آبخاز و اوستیای جنوبی در گرجستان را به رسمیت بشناسد. کشورهای غرب پیش از این استقلال کوسوو را در ماه فوریه ۲۰۰۸ به رسمیت شناخته بودند.اما در حقوق بین الملل حق تعیین سرنوشت خلق ها به روشنی تعریف شده است. مقاله « آیا خلق ها از حق تعیین سرنوشت خویش برخوردارند؟ » جوانب مختلف این بحث را می گشاید.

 

5- چین قدرت دریائی فردا برتری دریائی یکی از مهم ترین ابزار های استیلای امپراطوری ها در طی تاریخ بوده است. چین که در حال باز یافتن جایگاه گذشته اش در عرصه جهانی است جاه طلبی های دریائی خود را پنهان نمی کند. مقاله «چین بلندپروازی های خویش بر پهنه دریاها را به رخ می کشد ».

 

6- ترکیه در کشاکش در ترکیه درگیری بین ژنرال ها که در پشت دفاع از لائیسته سنگر گرفته اند و حزب اسلامگرای عدالت و توسعه که در قدرت است اوج می گیرد با اینهمه بنطر نمی رسد که این امر به یک بحران حکومتی بیانجامد.مقاله «برگ های برنده در بازی ترکیه »

 

7- مهاجرت برای گریز از فلاکت موریتانی به یکی از مراکز تجمع افریقائیانی تبدیل شده است که برای گریز از فلاکت هر خطری را به جان خریدارند. مقاله «گوآنتاناموئی دیگردر کشور موریتانی»