جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  اسرائیل
مانور100 هواپیمای جنگی
برای رسیدن به آسمان ایران
 
 
 
 

 

روزنامه نیویورک تایمز در شماره 20 ژوئن خود، خبر از مانور نظامی اسرائیل بر فراز بخش شرقی دریای مدیترانه و بر فراز یونان داد. در این مانور نظامی شش روزه 100 هواپیمای F-16 و F-15 شرکت داشتند. چندین مقام آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته اند که ” به نظر می آید هدف این مانور ایران است” این مقامات می گویند اسرائیلی ها با این مانور در صدد بالا بردن توان نظامی خود برای انجام عملیات هوایی در مسافت های طولانی بوده اند.  مسافتی که نیروهای اسرائیلی در آن مانور کرده اند معادل 900 مایل و تقریبا فاصله اسرائیل و مراکز غنی سازی اورانیوم در نطنز بوده است. در این مانور نظامی اسرائیلی ها عملیات نجات خلبان ها به وسیله هلیکوپتر و همچنین سوخت گیری در هوا را آزمایش کرده اند.

 

به نوشته نیویورک تایمز، ایران تهدیدهای اسرائیل را جدی گرفته و بر قدرت دفاع هوایی خود طی چند هفته گذشته افزوده است. پرواز جت های F-14 ایران به بهانه بررسی پروازهای مسافربری بین بغداد و تهران نیز بخشی از همین تلاش ایران است.

نیویورک تایمز ادامه میدهد:

متخصصین آمریکایی می گویند، بسیاری از تاسیسات اتمی ایران در زیر زمین و  با پوشش هایی از بتون حفاظت می شود و در تونل های طولانی دفن شده اند. به این دلیل هدف قرار دادن آنها مشکل است و همچنین تمامی این  مکانها مورد شناسایی قرار نگرفته اند. بهمین دلیل برای وارد آوردن حداکثر خسارت به این تاسیسات، چندین مرتبه حمله شاید ضروری باشد که چنین کاری از توان و عهده اسرائیل خارج است.

درعین حال که ایران نیز قدم های مهمی برای دفاع از تاسیسات هسته ای خود برداشته است. دو دسته از رادارهای پیشرفته روسی که اخیرا روس ها به ایران داده اند می تواند هواپیمایی هایی را که در ارتفاع کم پرواز می کنند ردیابی کند.