جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

امریکائی ها، زودتر از ایرانی ها می دانند

برای ریاست جمهوری

جدال قالیباف و احمدی نژاد قطعی است

 
 
 
 

دانشگاه کلمبیا به مرکز مهمی برای بحث و بیان نظر و دیدگاه پیرامون آینده ایران تبدیل شده است. چهره های شناخته شده ایرانی برای سخنرانی دعوت می شوند و چهره های شناخته شده تر و موثرتر در سیاست های کاخ سفید و حتی نظامی امریکا در این دانشگاه سخنرانی می کنند. این همان دانشگاهی است که احمدی نژاد نیز درجریان سفر به امریکا برای حضور در اجلاس سالانه سازمان ملل در آن سخنرانی کرد و محمد خاتمی نیز در زمان خود به همین دانشگاه برای سخنرانی رفت.

شیرین عبادی نیز هر گاه به امریکا سفر می کند، یک سروگوشی در این دانشگاه به آب داده و سخنرانی می کند. مسافر ایرانی هم که دم دست نباشد، از ایرانی های نزدیک به جمهوری اسلامی برای سخنرانی دعوت می شود.

طی دو روز گذشته، این دانشگاه دو سخنران داشته است. پرفسور ریچارد بولت، استاد سرشناس تاریخ که حرف های حساب شده و با علم و آگاهی می زند و همچنین خانم عبادی برنده جایزه صلح که به امریکا سفر کرده است. خانم عبادی از ذکر مصادیق در سخنرانی هایش پرهیز می کند زیرا به ایران باز میگردد و خیلی دیپلماتیک باید سخن بگوید که می گوید و دیشب هم گفت. اما ریچاردبولت بی پرده نظراتش را بیان کرد و اتفاقا به نکاتی اشاره کرد که تقریبا برای اهل خبر و سیاست در ایران آشناست، گرچه بیان آن از دهان وی ناشی از دقتی است که کارشناسان و تحلیلگران نزدیک به محافل قدرت و حاکمیت در امریکا روی مسائل ایران پیدا کرده اند. از جمله او در سخنرانی اش با ذکر جزئیات از نبردی سخن گفت که تا چند ماه دیگر و برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری در ایران میان قالیباف و احمدی نژاد قطعی است. حداقل فعلا قطعی است، مگر حادثه و رویدادی صحنه راعوض کند. اتفاقا نظری هم که در باره قالیباف داد، خیلی نزدیک به واقعیتی بود که حکومتی ها و پیرامون حکومتی ها – حتی روزنامه نگاران ایرانی- به آن معتقدند.

کار این سخنرانی و تحلیل اوضاع سیاسی جمهوری اسلامی در اینجا متوقف نماند و آقای بولت اشاراتی هم به آینده "ولایت" درایران کرد. دراین بخش هم او به ریزه کارهای جالبی اشاره کرد که به نوعی تائید کننده یقین پنهان سران حاکمیت جمهوری اسلامی است. واقعیتی که در سخنان آیت الله منتظری با صراحت بیان می شود و هاشمی رفسنجانی هم گهگاه آن را "لب لب" می کند و کم کم می توان حدس زد آیت الله مهدوی کنی هم برای همین منظور به مجلس خبرگان برده شد. ضمن آنکه خیلی از سکوت ها و صبر و تحمل ها در راس حاکمیت نیز می تواند نشان از نزدیک بودن این مرحله باشد. از جمله بیماری علی خامنه ای!

بهر روی، این نکات سخنرانی بولت هم جالب و قابل توجه بود، همچنان که اشاره اش به قدرت فرماندهان سپاه در جمهوری اسلامی و آلوده بودن آنها به فعالیت های مالی و اقتصادی. چنان که دفاع از این موقعیت و فعالیت می تواند بموقع خود بر همه ادعاهای اسلامی و جنگ طلبی آنها غلبه کرده و ناگهان ورق به شکل دیگری در جمهوری اسلامی رقم بخورد.

اینها نکاتی بود که ما از گزارش سخنرانی آقای بولت که در وبلاگ کاملیاانتخابی فرد، - که ظاهرا به دانشگاه کلمبیا دخیل بسته- منتشر شده برداشت کردیم. این گزارش را می توانید از اینجا بخوانید.