ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

1  دی  1388

infos@peiknet.com

 
 
  گزارش دریافتی از اختلافات در راس حاکمیت نظامی
کشاکش های پشت پرده
اشغال چاه نفت فکه عراق
 
 
 
 

جنجالی که سپاه با اشغال چند روزه یک چاه نفت در خاک عراق بوجود آورد در میان اخبار مربوط به درگذشت آیت الله منتظری گمُ شد، در حالیکه این ماجرا را، با هدف یک جنجال بزرگ بوجود آورده بودند.

1- با توجه به قرار داد های نفتی كه طی هفته قبل قرار بود در عراق منعقد شود،‌ این عمل با هدف نشان دادن ریسك سرمایه گذاری در عراق صورت گرفت. می خواستند به شرکت های بزرگ نفتی بفهماند که اگر سهمی برای سپاه بعنوان یک شریک نفتی در نظر نگیرند، هزینه های اكتشاف و استخراج نفت برای شرکت های بزرگ بیش از حد واقعی خواهد شد و  در نتیجه قیمت نفت به شكل كاذب بالا میرود!

2- هدف دیگری که پشت این حادثه بود، ارسال این پیام بود که اگر صادرات بنزین به ایران ممنوع شود و یا تحریم نفتی ایران آغاز شود، سپاه می تواند برای استخراج و صادرات نفت عراق که روی افزایش و جایگزینی آن به جای نفت ایران حساب کرده اند حوادثی نظیر آنچه روی داد بوجود آورد.

3- انگیزه دیگر این واقعه، که مسئله تحریم ایران و مسائل اتمی درارتباط است این تحلیل و تصور بود که، هر چقدر میزان نفت تولیدی در كشورهایی كه زیر نظر مستقیم امریكا و كشورهای اروپائی نفت استخراج می شود (به دلیل نبود امنیت كافی و سرمایه گذاری كمتر از توان بالقوه)، وابستگی به نفت كشور هایی نظیر ایران و ونزوئلا بیشتر می شود.

پیش از این واقعه، این تحلیل نیز مورد بحث بود که با این حادثه ممکن است كار آمدی تحریم بر علیه ایران كم شود، اما این خطر وجود دارد که جایگزین آن اقدام نظامی علیه ایران باشد.

تصرف چاه نفتی عراق در گرماگرم این بحث ها و تحلیل ها انجام شد و عقب نشینی صورت گرفته نشان داد که این اقدام، یعنی تصرف چاه نفتی عراق توسط گروه نظامی طرفدار اقدام فوق صورت گرفت و سپس گروه دوم توانست نظر خود را در راس حاکمیت تحمیل کرده و عقب نشینی آغاز شود.

4- گروه طرفدار نشان دادن توان نظامی، پس از عقب نشینی و بالا گرفتن انتقادها بدلیل اقدام خودسرانه نظامی، در جمعبندی آنچه روی داد این نظر را داد که گرچه با سفر وزیر خارجه و توافق با دولت عراق سپاه منطقه نفتی فكه عراق را ترك كرد ولی با این اقدام به طور غیر مستقیم به تمامی كشور های خاورمیانه نشان داد که در صورت همکاری با امریکا برای تحریم نفتی ایران، سپاه توانائی بالقوه نظامی برای چنین اقداماتی نظامی را علیه آنها دارد.

5- نظر گروه مخالف این اقدام نظامی، این نیز بود که درحال حاضر عربستان و امارات متحده عربی برای خرید سلاح هر میزان که امریکا و اروپا بخواهند حاضرند نفت تولید کرده و بفروشند. این دو کشور درحال حاضر بزرگترین خریدار تسلیحات نظامی درجهان اند. این ظر  مرکز پژوهش های کنگره امریکا نیز هست. بنابراین، اقدامات نظامی، نظیر تصرف چاه نفتی منطقه فکه عراق، به سود شرکت های فروشنده تسلیحات نظامی و درنهایت کمک به اقتصاد بحران زده امریکا و اروپاست.

6- در انتقادهای تندی که دو طرف موافق و مخالف این اقدام نظامی به یکدیگر می کنند، حتی گروه دوم، گروه اول را متهم کرده است که با هدف هموار کردن راه حمله به ایران و به بهانه ممکن شدن وحدت ملی و خاتمه اعتراضات دست به این اقدام زده است.

(در همین شماره پیک نت، نظر علی لاریجانی در کنفرانس خبری پس از دیدار از مصر، را در همین ارتباط بخوانید)

 
 
اشتراک در فیس بوک