ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8  مهر  1388

infos@peiknet.com

 
 
 

پیش بینی نشریه چپ گرای "یونگه ولت" آلمان

ایران شرایط 1+5 را قبول نخواهد کرد

شکست مذاکرات فردا قطعی است!

ترجمه رضا نافعی(وبلاگ آینده ما)

 
 
 
 
 

اعلام خطر جنجالی آمریکائی – اروپائی در بارۀ دستگاه اتمی ” مخفی ” ایران تاثیرات خود را آشکار می سازد. به این ترتیب یک کارزار تهاجمی رسانه ای  بر آن اجلاسی که قرار است روز پنجشنبه با شرکت نمایندگان 6 کشور چین، آلمان، فرانسه، انگستان، روسیه،  آمریکا و ایران برپاگردد از هم اکنون  سایه افکنده که خواست توام با تهدید آن افزودن بر دامنه کنترل هاست.

خبرگزاری های رویتر و  فرانسه صبح روز جمعه گزارش دادند که ایران در نامه ای که برای” مقامات انرژی اتمی در وین ” ارسال داشته ” اعتراف ” کرده که یک دستگاه   غنی سازی دیگر هم دارد که دولت ایران ” وجود ” آنرا تا کنون  ” پنهان ” نگه داشته است.

واقعیت این بوده که روز دوشنبه  نماینده ایران  نامه ای به ” مقامات انرژی اتمی در وین” تسلیم میکند که طی آن به اطلاع مقامات مذکور می رساند که ایران در نظر دارد یک مرکزازمایشی برای غنی سازی تاسیس کند. این مرکز باید با سه هزار سنتریفوژ میله های سوختی سبک  تولید کند که بهیچ وجه بکار تولید بمب اتمی نمی خورد . برای قیاس باید یاد آور شد که در موسسه نطنز در حال حاضر 6 تا 8 هزار سنتریفوژ مشغول بکار است. که قرار است در آینده تا 50 هزار دستگاه افزایش یابد . احتمالا انگیزه اصلی برای ایجاد مرکز جدید  آزمایش سنتریفوژ های مدرن تری است که جای سنتریفوژ های  بسیار قدیمی و مشکل افرین پاکستانی را بگیرد.

در واقع چیز ” پنهانی ” در کار نیست. وظیفه ” مقامات اتمی وین نظارت بر کاربرد مواد رادیو آکتیو است. دادن گزارش در بارۀ  پروژه ها و ساختمان ها به این مقامات الزامی نیست. کشور های امضاء کننده قرار داد منع گسترش سلاح های اتمی موظف هستند شش ماه قبل از بکار گرفتن مواد اتمی به مقامات وین اطلاع بدهند. مقامات ایرانی اعلام کرده اند   بهره برداری از این موسسه 18 تا 24 ماه بطول خواهد انجامید. بنا بر این رفتار ایران کاملا درست است و در محدوده مقرارات قرار دارد.

نیویورک تایمز که به منابع اطلاعاتی غیر علنی  و ویژه دسترس دارد می نویسد که دول آمریکا، انگلستان،فرانسه و اسرائیل از سالها پیش میدانستند که قرار است در نزدیکی قم مرکز تازه ای ایجاد شود. اوباما حتی قبل از آغاز ریاست جمهوری از این امر باخبر بود. از بهار سال 2009 سازمانها ی اطلاعاتی دقیقا میدانستند که قرار است در آنجا اوران غنی شود. از آن زمان رئیس جمهور   امریکا بطور منظم با  نزدیک ترین مشاورن  خود در بحث و گفتگو بوده که این خبر را کی و چگونه باید در اختیار اطلاع افکار عمومی  قرار داد که  حد اکثر اثر بخشی را اشته باشد. در این میان دولت ایرن متوجه می شود که  جریا ن  لو رفته  و تصمیم میگیرد جریان را به اطلاع مقامات اتمی در وین  برساند ، که البته این خبر می تواند قصه  ای باشد ساخته و پرداخته دولت آمریکا .

آنچه مسلم است آنست که وقتی ایران به مقامات وین خبر می دهد در نظر دارد دستگاه  غنی سازی تازه ای ایجاد کند باید به این مقامات امکان کنترل آنرا نیز بدهد. بنابر این سر و صدائی که آمریکا، انگلستان و فرانسه براه انداخته اند که ایران باید به مقامات وین امکان کنترل بدهد ، از نوع رعد و برقی است که در صحنه تاتر بنمایش می گذارند .

آنگونه که نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد دولت آمریکا قصد دارد در مذاکراتی که روز اول اکتبر آغاز می گردد خواست های بیشتری را مطرح کند و ایران باید    طی  سه ماه موافقت کند که مقامات وین با فهرستی بالا بلند در دست  صنایع ایران را مورد باز رسی قرار دهند . قرار داد منع گسترش سلاح های اتمی از کشورهای امضاء کننده چنین چیزی نخواسته است . ایران هم چنین اجازه ای نخواهد داد. بنا بر این شکست مذاکرات قطعی است.