ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

همزمان با اجلاس 1+5

آغاز تحرکات جدید نظامی

ناتو، علیه برنامه اتمی ایران

 
 
 
 

  

پیش مذاکرات گروه 1+5 امروز در فرانکفورت واقع در مرکز آلمان آغاز شد و تا پایان هفته قرار است اجلاس رسمی این گروه تشکیل شود. اجلاسی که می تواند زمینه تحریم قطعی بنزین ایران را فراهم آورد. هنوز معلوم نیست جمهوری اسلامی با چه پیشنهادی وارد مذاکره با 1+5 خواهد شد و اساسا در اجلاس آنها نماینده ای از ایران حضور خواهد یافت یا نه. آنچه که از روز گذشته توسط خبرگزاری ها انتشار یافته آنست که از قول جلیلی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام شده یک بسته پیشنهاد به اجلاس 1+5 داده و سخنگوی وزارت خارجه امریکا از چنین بسته ای ابراز بی اطلاعی می کند.

آخرین گزارش البرادعی که در آستانه این اجلاس منتشر شد حاوی موضع گیری متفاوتی نسبت به گزارش های گذشته نبود. یعنی هم پیش بینی سمت گیری نظامی فعالیت های اتمی در ایران و هم در دست نبودن نشانه ها و علائم آشکار چنین سمت گیری.

اجلاس 1+5 اگر با ایران بر سر توقف غنی سازی اورانیوم و بازدید و کنترل فعالیت های اتمی ایران و دریافت پاسخ سئوالات خود به تفاهم نرسند، پیشنهاد تحریم های جدید اقتصادی ایران که تحریم فروش بنزین در راس آنها قرار دارد به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد.

همزمان با این نشست های دیپلماتیک و بویژه سفر نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آلمان و انگلستان و چند کشور اروپائی دیگر، اخبار در ارتباط با تحرکات نظامی منتشر شده است. از جمله، سایت سیاست خارجی نوشت: ناتو نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران  را افزایش داده‌ و تلاش‌های تازه‌ای را برای کشف اطلاعات بیشتر از توان نظامی ایران آغاز کرده است.

خبرگزاری اسرائیل و روزنامه اورشلیم پست این کشور، در این ارتباط نوشتند که تلاش تازه ناتو هیچ ارتباطی به حمله احتمالی نظامی به ایران ندارد و این سازمان هیچ برنامه پیش‌بینی‌ شده‌ای برای انجام یک حمله نظامی به ایران طراحی نمی‌کند. اما این پرسش در میان مقام‌های ناتو به وجود آمده قدرت نظامی ایران تا چه حد است و ایران از چه ساختاری برای توسعه و اثرگذاری نظامی اش بر منطقه تبعیت می‌کند. مقام‌های ناتو تاکید کرده‌اند، هدف از این کار آمادگی برای وقوع تمام احتمالات است.

بموجب یک خبر دیگرمانور مشترک ترکیه، اسرائیل و امریکا 20 مرداد 1388 در آب های شرقی دریای مدیترانه با عنوان «دختر دریا» برگزار شد. مقابله با تهدیدات احتمالی حزب الله لبنان؛ حماس ومتحد آن ایران، انگیزه این مانور اعلام شده است.

 

.