ايران

پيك

                         

 

حاج آقا!

اين چی بود تكان خورد؟

                                 سيدابراهيم نبوي

در راستای اينكه بنا به گفته مسوولان امر، احتمالا تلفات زلزله بم ممكن است به 40 هزار نفر برسد و بعضی اوقات آدمها يادشان می رود كه 40 هزار نفر به معنی 40 هزار انسان است.

وبا عنايت به اينكه فقط 8 درصد شهر تهران در مقابل زلزله مقاوم است و بنا به گفته يك زلزله شناس فلسطينی زلزله به سمت تهران در حركت است.

 و در مقابل، قرار شد كه يك زلزله نيز از تهران به سمت بم حركت كند و لذا چون قرار بود خاتمی اول به بم برود و بعد رهبری، اما اول رهبری به بم رفت و بعد خاتمی به آنجا رفت. و با عنايت به اينكه بنا به گفته امير محبيان( كه گويا زلزله بم پس لرزه هايش مستقيما به او وارد شده است) زلزله بم، ناشی از بی توجهی به استراتژی خدمت رسانی مقام رهبری بود. روش های برخورد دولت جمهوری اسلامی و غيره با هر نوع زلزله به شرح زير عرض می شود:

مرحله اول( تكان خوردن): تنها چيزی كه ممكن است مسوولان مملكتی را كمی تكان دهد زلزله در مقياس بالاتر از شش ريشتر است. در اين حال ميز مسوولان در اثر زلزله شديدا تكان می خورد و يادشان می افتد كه ممكن است از پشت ميز بيفتند، بنا بر اين محكم به ميز می چسبند و پس از حفظ ميز مربوطه تلويزيون بی بی سی و يا سی ان ان را نگاه می كند و اخبار آن را گوش می كنند تا بفهمند در كجای ايران زلزله آمده است. در صورتی كه زلزله كمتر از شش ريشتر باشد مسوولان مربوطه به معاون مربوطه زنگ می زنند و می پرسند: حاج آقا! اين چی بود تكون خورد؟

مرحله دوم( اطلاع رساني): يكی از اتفاقاتی كه پس از زلزله شديد می افتد اين است كه مسوولان امر يك دفعه در اثر زلزله شديد از پنجره پرت می شوند به خيابان و يك دفعه يك عالمه آدم می بينند . بعد می پرسند: اينها كی هستند؟ بعد مسوولان ديگر می گويند: اينها مردم هستند. بعد مسوول مربوطه می گويد: آهان! مردم، يه بار قبلا اسمشو شنيدم. در حالت ديگر خبر می دهند كه سی هزار نفراز مردم مرده اند و مسوولان مملكتی تازه يادشان می آيد كه غير از 137 نفر فاميل و 526 نفر دوستان و آشنايانشان، آدمهای ديگری هم در كشور زندگی می كنند. در اين حال مسوولان مربوطه می فهمند كه اطلاع رسانی امر مهمی است. در مرحله اطلاع رسانی مسوولان ابتدا آمار تلفات را بررسی می كنند، اگر تعداد تلفات كم بود آنرا كم تر و اگر زياد بود آنرا زيادتر نشان می دهند. علت كم و زياد كردن اين است كه دولت بايد نقش مهمی در كار اطلاع رسانی داشته باشد. در صورتی كه تلفات زياد باشد صدا و سيما روزانه 23 ساعت اخبار زلزله را پخش می كند و اگر تلفات كم باشد روزانه ده دقيقه در مورد زلزله خبر پخش می كند. در مرحله اطلاع رسانی كليه احزاب و شخصيت ها و نهادها و نيروهای سياسی خودی اطلاعيه صادر می كنند و ضمن طرفداری از قربانيان زلزله به مخالفانشان و دولت اسرائيل(آمريكای سابق) فحش می دهند و با طرح موضوع وحدت ميان ايرانيان، بين طرفداران وحدت و ديگران تفرقه می اندازند.

مرحله سوم( امداد رساني): در اين مرحله تقسيم كار صورت گرفته و در هيات دولت و نهادها و سازمانها هر موسسه ای مامور رسيدگی به كاری می شود:

1) وزارت كشور: مامور بررسی فعاليت های مردمی برای امداد رسانی به زلزله زدگان و در صورت امكان ايجاد مانع برای فعاليت آنان

2) وزارت امور خارجه: مامور حل مشكلات سياسی با كشورهای ديگر در هنگام زلزله و ايجاد مانع برای كمك های خارجی به زلزله زدگان

3) كميته امداد: مامور دريافت امداد از زلزله زدگان برای برگزاری انتخابات و رسيدگی به وضع معلولين سياسی و عقب ماندگان ذهنی از شرايط فعلی كشور با استفاده از شرايط زلزله دائمی در كشور

4) نيروی انتظامي: مامور ايجاد اختلال در نظم منطقه زلزله زده و عمليات ضد جاسوسی عليه امدادگران خارجی و مامور رسيدگی به صلاحيت كسانی كه در جريان عمليات امداد قرار است كشته شوند. و بررسی زلزله از نظر زمين شناسی و تعيين گسل های خطرناك و تلاش برای دستگيری اين گسل ها با استفاده از برادران حزب الله.

5) سازمان بهزيستي: مامور نگاه كردن به نيروهای امدادی كه برای رسيدگی به امور محرومين به كمك زلزله زده ها می آيند.

6) واحد فرهنگی سپاه منطقه ده و سپاه قدس: مامور بررسی نفوذ فرهنگی اسرائيل و فرانسه و گينه بيسائو به مناطق زلزله زده از طريق صدور لباس های خارجی برای زلزله زدگان. قرار است از زلزله بعدی همه اروپايی ها لباس محلی تهيه و برای زلزله زدگان ايرانی ارسال كنند.

7) وزارت صنايع سنگين: مامور توليد پيكان ضد زلزله با استفاده از تكنولوژی برتر هند كه اين ماشين ها فقط در تصادف از بين می روند، اما در زلزله فقط تكان می خورند.
8) جامعه مندرسين حوزه علميه قم: مامور ايجاد وحشت و ترس در كسانی كه زنده مانده اند و برگزاری شوی لباس به مدت دو روز در منطقه زلزله زده.

9) وزارت راه و ترابري: مامور ثبت اسامی خلبانان هواپيماها و شماره پرواز و نوع هواپيماهايی كه امدادرسانی خارجی كرده و به ايران وارد و از آن خارج شده اند. وزير راسا به اين امر رسيدگی می نمايد.

10) موسسه ژئو فيزيك دانشگاه تهران: اين موسسه موظف می شود كه در طول مدت زلزله حناق بگيرد و از هر نوع اظهار نظری خودداری كند و به بررسی احتمال زلزله در كشورهای مجاور بپردازد.

11) صدا و سيما: مامور ترجمه خبرهای خارجی خبرگزارانی كه از منطقه زلزله زده خبر تهيه كرده و آنرا در بی بی سی و سی ان ان پخش می كنند.

مرحله چهارم(پس لرزه): پس از اين اقدامات مردم هميشه در لرزه ايران با پايان يافتن زلزله شاهد پس لرزه های آن خواهند بود. اين پس لرزه ها از طريق بازديد مسوولان امر رخ می دهد. در اين مرحله كسانی كه زنده مانده اند دچار افسردگی ناشی از ديدن صحنه های ترسناك می شوند.

مرحله پنجم( بازسازي): در اين مرحله تعدادی كنسرت برگزار شده و تعدادی فيلم سينمايی ساخته می شود و هزاران سمينار و سخنرانی انجام می شود و تعدادی ساختمان ساخته می شود و همه منتظر زلزله بعدی می مانند.

مرحله ششم( پيشگيری از زلزله های بعدي): در اين مرحله شورای امنيت ملی اظهار نظر در مورد هر نوع زلزله را تا پيش از پايان زلزله ممنوع كرده و به بررسی ساخت و ساز ضد زلزله می پردازد، اما وسط كار بين كارشناسان در مورد انتخابات درگيری پيش آمده و خودشان دچار زلزله سياسی می شوند.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی