ايران

پيك

                         

 

مردم به حمايت از كارگران در برابر گارد ويژه اعزامی به خيابان آمدند

شورش و سركوب مردم در شهربابك كرمان

 

شورش كارگران و مردم شهر صنعتي- معدنی "بابك" كرمان و تيراندازی نيروهای انتظامی و گارد ويژه به روی مردم، به فاجعه زلزله بم اضافه شده و استان كرمان را در خشم فرو برده است. درجريان تيراندازی به روی كارگران و مردمی كه دست به راهپيمائی اعتراضی زده بودند، بموجب آمار رسمی 4 تن كشته و 25 تن زخمی شده اند كه احتمال مرگ برخی از آنها و افرايش آمار قربانيان می رود.

 

«علي‌‏رضا محجوب»، دبيركل خانه كارگر و عضو كميسيون اجتماعی مجلس ششم، درباره كشته شدن 4 نفر و 25 نفر ديگر در راهپيمائی اعتراضی مردم و حوادث كرمان گفت: وجود قراردادهای موقت كار و اخراج دسته جمعی كارگران شريف خاتون آباد عامل اوليه اعتراضات كارگری بود. اگر مديران به سادگی نمي‌‏توانستند كارگران خود را از كار بي‌‏كار كنند، هرگز اين فاجعه ايجاد نمی شد.

« عباس كار بخش»، دبير اجرايی خانه كارگر استان كرمان نيز گفت: كارگران كشته و مجروح در راه‌‏پيمايی اخير كرمان, بارها برای احقاق حقوقشان به مراجع قانونی و مسوولان ذی ربط مراجعه كرده بودند، اما هيچ كار مثبتی برای آنان صورت نگرفته بود.
120 كارگر مس سرچشمه كه اكثر آن‌‏ها قراردادی هستند، هميشه به دليل عدم احساس امنيت شغلی تقاضای دائمی شدن داشته‌‏اند.

اين كارگران پس از آن‌‏كه خواسته های خود را مطرح كرده و از طرح آن‌‏ها نتيجه نگرفته بودند، از خروج آبی كه سال‌‏ها برای تامين آب شرب و مصرفی معادن از منطقه خاتون آباد خارج می شد، جلوگيری كردند كه در نهايت منجر به درگيری شد و در نتيجه آن، چهار نفر كشته و 25 نفر مجروح شده‌‏اند. آب تامين شده از محل تعامل حداقل 12 حلقه چاه آب بوده و با توجه به حساسيت اين موضوع، جای تاسف است كه چرا مسوولان به اهميت موضوع پی نبردند

حادثه با اجتماع 400  كارگران معدن « اسفندقه» شهرستان بافت، در مقابل استاندا‏ری كرمان آغاز شد. آنها به 8 ماه پرداخت نشدن حقوق و مزايای ماهيانه خود، عدم پرداخت عيدی و پاداش ساليانه، عدم پرداخت اقلام غير نقدی از سال 77 تاكنون، عدم صدور و يا تمديد دفاتر بيمه درماني, قطع برق منازل سازمانی  به مدت يك ماه, فقدان لوازم ايمنی كار و توقيف برخی ماشين آلات شركت توسط بخش اجرايی دادگستری شهرستان بافت به دليل بدهي‌‏های شركت اعتراض داشتند

كارگران در اين اجتماع فرياد می زدند ما حتی نان خالی در سفره نداريم.

 رئيس شورای اسلامی كار معدن اسفندقه گفت: مشكلات، ريشه در مديريت قبلی دارد، چراكه اين مديريت، هيچ‌‏گونه توجهی به بخش توليد نداشت و حتی هزينه‌‏های اضافی را نيز به شركت تحميل مي‌‏كرد.

استاندار كرمان گفت: با دستور رييس جمهور هياتی به سرپرستی دبير شورای امنيت كشور، وارد كرمان شده است و برای بررسی حادثه خاتون آباد به شهر بابك رفت.
 خاتون آباد در 5 كيلومتری شهر بابك، قرار دارد و در پروژه ذوب مس آن يك هزار و 500 نفر كارگر كار می كرده و می كنند. در دوران بهره برداری بايد يك هزار و 200 نفر از پرسنل ترخيص می شدند و فقط در اين دوران اين پروژه فقط به 250 كارگر نياز دارد.
 ما از مدتهای قبل متوجه اين موضوع بوديم كه به دليل ترخيص تعدادی زيادی از كارگران

با مشكل مواجه خواهيم بود و به همين دليل پروژه ای را به عنوان ساخت خانه برای پرسنل برای آنان تعريف كرديم.

ظرف دو هفته گذشته به طور مرتب شاهد تحصن و اعتراض كارگران بوديم و حتی جاده ورودی به سايت نيز توسط زنان و بچه های اين كارگران بسته می شد تا بدينوسيله اجازه ورود پرسنل به داخل سايت داده نشود.

در نهايت روز چهارشنبه در شورای تامين استان تصميم گرفتيم تا از روز شنبه نيروی انتظامی اجازه تحصن را به كارگران نداده و با مذاكره به آنان تفهيم كند كه بايد مطالبات خود را از مجاری قانونی دنبال كنند.( استاندار از بكار بردن جمله "اجازه مقابله با كارگران به نيروهای انتظامی طفره رفته است). به دليل اينكه احتمال بروز درگيری وجود داشت، توان انتظامی شهر بابك با اعزام تعدادی نيرو از گارد ويژه تقويت شد.

ابتدا متحصنين با نيروی انتظامی درگير شدند و در حالی كه هنوز درگيری در روستای خاتون آباد ادامه داشت عده ای در شهر بابك شلوغ كردند.

 در محل سايت آبرسانی مجتمع سرچشمه، شورای تامين شهرستان تشكيل شد و تدبير صحنه را برعهده داشت، هر چند كه در آن واقعه نيز تعدادی تير مشقی شليك شده بود. در شهر بابك،عده ای اقدام به شكستن شيشه های فرمانداری كردند. شيشه های چندين ساختمان اداری و 10 الی 12 شعبه بانك شكسته شد و مقابله با نيروهای انتظامی آغاز شد.

استاندار كرمان كه مدعی جلوتر مدعی شليك گلوله های مشقی شده بود، درادامه مصاحبه خود گفت:

هنوز مشخص نيست كه در درگيری پيش آمده تيرهای جنگی كه شليك شده از چه ناحيه ای بوده كه باعث كشته شدن 4 نفر شده است

 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی