ايران

پيك

                         
ديدار و بيان ديدگاه
آغاجری- محتشمی پور- بسته نگار- آرمين- خاتمی
 
 

بمناسبت شصت و دومين سالگرد تاسيس انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران مراسمی برگزار شد. در اين مراسم علی‌اكبر محتشمی‌پور طی سخنانی در مجمع ساليانه‌ انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم‌پزشكی گفت:

مشروعيت بايد با رای و مقبوليت مردم همراه باشد و در غير اين صورت غير موثر است.

در دهه‌ اخير همه بر آزادی تاكيد داشتيم و عدالت را از دريچه‌ آزادی قابل قبول می‌دانيم و معتقديم عدالت جدای از آزادی مفهوم ندارد. از هيچ انسانی نمی‌‌توان آزادی را سلب كرد. در جامعه‌ای كه فاقد استقلال باشد سخن گفتن از آزادی بيهوده است.

محسن كديور: چاره‌ای جز پذيرش تنوع ديدگاهها در اين بخش نداريم اما قانون بايد به نحوی باشد كه اين تنوع را بپذيرد. حاكم كردن يك سليقه‌ خاص در تشكل‌های دانشجويی به زيان همان سليقه تمام خواهد شد. در بعضی نقاط، انجمن‌های اسلامی داريم كه به هيچ وجه دغدغه‌ دينی ندارند، اما از آن‌جا كه امكان فعاليت در قالب تشكل ديگری جز انجمن اسلامی وجود ندارد، اين دانشجويان در انجمن‌های اسلامی به فعاليت می‌پردازند.

قرائتی به برابری حقوقی پايبند نيست و در عين حال عدم تمايل به تغيير قانون. معتقد است مردم اشتباه می‌كنند و از اين رو بايد آنها را سركوب كرد.

  محمدرضا خاتمی طی سخنانی گفت:

متاسفانه به‌غير از انجمن‌های اسلامی، ديگر تشكل‌ها به رسميت شناخته نشده‌اند و دانشجويان علاقمند به مشاركت سياسی نتوانسته‌اند مكانی را برای اين فعاليت‌ها پيدا كنند و به طرف انجمن‌ها گرايش پيدا كرده‌اند و تعدادی از اين دانشجويان معتقد به مرام انجمن‌های اسلامی نبوده‌اند ولی چاره‌ای جز فعاليت در انجمن‌های اسلامی نيز در پيش روی خود نديده‌اند و اين باعث شده كه انجمن‌های اسلامی با چالش روبه‌رو شوند.

 ما بايد اجازه دهيم كه مخالفين، صحبت‌های خود را ارايه دهند.

حكومت دينی، چه در مرحله‌ تاسيس و چه در مرحله‌ی استقرار، نيازمند آرای مردم است. حاكميت، بايد به آزادی افكار، حق انتخاب مردم برای برگزيدن مسوولان و حق پايين آوردن آنها توسط مردم، معتقد باشد.

خاتمی با تاكيد بر اين كه در سياست تمام نهادها محترم هستند، خاطرنشان كرد: نهادهايی كه در سياست دخالت دارند، همه قابل نقد هستند و اگر در مرحله‌ای با شكست مواجه می‌شوند، بايد به شكست ايده و طرح خود اعتراف كنند.

وی با اشاره به تحولات اخير در عراق و نقش آيت‌الله‌العظمی سيستانی در اين تحولات، گفت:

 همه در سياست قابل نقد هستند، شكوفايی دين در زمانی بوده كه مخالفين نيز حق بيان افكار خود را داشته‌اند.

محسن آرمين نير دراين مراسم گفت:

امروز بعد از گذشت نيم قرن، با وجود تحولات اجتماعی و سياسی كه در جامعه شاهد آن هستيم، انجمن‌های اسلامی دانشجويان در مرحله‌ جديدی قرار گرفته‌اند و مهم‌ترين چالش پيش روی آن‌ها، همانند ساير نهادهای سياسی مذهبی جامعه، چالش تفكر حامی حضور دين در عرصه اجتماعی در مقابل تفكری كه به اين حضور قائل نيست، به شمار می‌آيد.

 وی  با اظهار تاسف از آنچه آن را عملكرد نهادهايی ناميد كه انجمنهای اسلامی دانشگاه‌ها را از ايفای وظايفشان باز می‌دارند، گفت: اين شرايط سخت قابل درك است، اما راهی جز اين وجود ندارد و انجمن‌های اسلامی بايد با تاكيد بر هويتشان به فعاليت‌های گذشته خود ادامه دهند، زيرا به هيچ وجه قابل قبول نيست كه فعاليت‌های سياسی و اجتماعی را در يك عرصه محدود كنيم.

هاشم آقاجری نيز دراين مراسم گفت:

 وقتی قانون وجود نداشته باشد، نمی‌‌توان گفت در جامعه‌ای دموكراسی وجود دارد. در نبود قانون رفتار حاكمان خودسرانه خواهد شد. در دموكراسی ما شاهد استقلال قوای مجريه، قضاييه و مقننه هستيم.

آزادی بيان، آزادی احزاب و اجتماعات يكی ديگر از شرط‌های تحقق دموكراسی است . قانون در حكومتی كه دموكراسی است محصول اراده‌ی مردم است و اگر در حكومتی قانون وجود نداشته باشد، شخص تبديل به مافوق قانون و بنياد حكومت به فساد مبتلا می‌شود.

 عده‌ای عدالت را فقط عدالت اقتصادی می‌دانند مانند اين كه علف را بخواهيم در بين گوسفندان توسط چوپان عادلانه تقسيم كنيم. امكان زيستن اخلاقی با آزادی و اختيار ممكن است. انسان اگر اختيار نداشته باشد، حق و تكليفی نيز ندارد.

 محمد بسته نگار نيز گفت:

برخی معتقدند دموكراسی محصول عصر مدرنيته بوده و دين مربوط به حداقل يكهزار سال قبل است. در موقعی كه ظلم و ستم در جامعه‌ای رواج پيدا می‌كند، مردم احساس می‌كنند كه بايد بر عليه اين ظلم و ستم طغيان كنند و اين اولين نمونه از دخالت مردم در تعيين سرنوشت خودشان است.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی