هنر و انديشه

پيك

                         
 

 

شوراي

پيشکسوتان

تئاتر ايران

شورای توسعه تئاتر با حضور دكتر" نشان" رئيس مركز هنرهای نمايشی، "رحمت اميني" دبير شورا و هنرمندانی چون علی نصيريان، عزت الله انتظامی، محمود عزيزی، علی رفيعی، ايرج راد، پری صابری، محمدرضا خاكی، آتيلا پسيانی، فرهاد مهندس پور، مجيد جعفری، فرشيد ابراهيميان و سعيد كشن فلاح در مجموعه تئاتر شهر تشکيل شد.

اعضای اين شورا ازجانب رئيس مركز هنرهای نمايشی دعوت شدند و به همين دليل، عليرغم احترام و سوابقی که آنها در تئاتر ايران دارند،از دل يک انتخابات بيرون نيامدند. تصميم گيری نهايی دراين شورا منوط به نظر آخر رئيس آن است که خط قرمزهای حکومتی را نظارت می کند!
 
عليرغم همه اين ايرادها، نفس چنين شورائی امكان بحث و تبادل نظر ميان هنرمندان ورايزنی و بحث را با رئيس مركز هنرهای نمايشی فراهم آورده است که آن را راه حل نوين برای زدودن پيشداوری ها و برداشتن سدها از برابر تئاتر ايران ارزيابی کرده اند.

 اعضای شورا اميدوارند با توجه به همين نهادينه كردن،امکان گرفتن  بودجه و اعتبار شايسته اين هنر را بدست آورند.

اين شورا دارای زير مجموعه هائی بنام كميته‌های کار است که  هر يك از اعضای شورا با توجه به علاقه و تخصص خود عضو يكی از آنها هستند. تصميم‌گيري‌های ابتدا در اين كميته‌ها شكل مي‌گيرد و سپس به جلسات عمومی و بزرگتر منقل مي‌شود.

 

جشن نمايش

در تهران

 

بهزاد فراهانی سخنگوی كانون نمايشنامه نويسان خانه‌ تئاتر اعلام کرد:

جشن نمايشنامه نويسان در نيمه دوم امسال  و به هميت اين کانون برگزار می شود. بهترين نمايشنامه سال قرار است در اين جشن برگزيده شود.تجليل از  درام نويسان كهن ايران و  خدمتگذاران تئاتر ايران نيز بخش ديگری از اين جشن است. از هم اکنون كميته ای متشكل از درام نويسان  شناخته شده ايران تشكيل شده است تا معيارهای انتخاب بهترين نمايشنامه را تعيين كند.

فراهانی گفت:  بزودی از همه درام نويسان كشور كه در دهه 80 آثاری نوشته اند دعوت  خواهد شد تا بدون هيچ  شرط وشروط ومحدوديت های گزينشی در اين جشنواره شركت كنند.
مسئوليت كميته‌ بين المللی، كميته آموزش و ارتباطات به عهده عباس شادروان ، رابط بين هيات مديره كانون با هيات مديره مركزی به عهده محمد يعقوبی ، سخنگو بهزاد فراهانی ، ايجاد كننده ارتباط بين كميته ها و بررسی عملكرد برعهده محمد امير ياراحمدی ، مطبوعات نادر برهانی مرند و روابط عمومی احتمالا بر عهده‌ عباس جهانگيريان خواهد بود. همچنين مسئول تبليعات و روابط عمومی جلسات نمايشنامه خوانی به عهده رضا جابر انصاری خواهد بود. (دراين ميان نقش و مسئوليتی برای زنان تئاتر در نظر گرفته نشده است!)

 

کارنامه هنري

آيدين آغداشلو

به نمايش در می آيد

نمايشگاه مروری بر آثارآيدين آغداشلو” در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار مي‌شود.
آغداشلو كه از چند سال پيش هيچ نمايشگاه انفرادی در ايران برگزار نكرده، قرار است به‌زودی و به دعوت اين موزه، آثار مختلف دوره‌های گوناگون كاري‌اش را گرد آورد.

آغداشلو تاكنون تنها دو نمايشگاه انفرادی در ايران برپا كرده است؛ يكی در سال 1354 و ديگری حوالی سال‌های 77-76 در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران كه همزمان با برپايی دوسالانه‌ گرافيك، مجموعه‌ای از روی جلدهايش به نمايش گذاشته شد.  از آن پس ديگر نمايشگاهی در ايران برگزار نكرد.

آغداشلو اكتبر سال جاری ميلادی نمايشگاهی از آثارش را در گالری آرتای شهر تورنتوی كانادا برپا خواهد کرد.


 

 

  
 
                      بازگشت به صفحه او
Internet
Explorer 5

 

ی