جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  تدارک حمله به ایران
دیده بان‌های نظامی امریکا
در گرجستان مستقر شد
 
 
 
 

 

مسکو نیوز- برگردان بایرام منصوری

جورزالیم پست (روزنامه اسرائیلی( به نقل ازیک مقام گرجی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد، مقامات آمریکائی ازگرجستان که درشمال غربی ایران قراردارد خواسته اند تا درصورت تصمیم این کشور جهت حمله علیه ایران ازپایگاههای هوائی آن استفاده کند.

این مقام بلندپایه وزارت امورخارجه گرجستان گفته است که ایالات متحده دیده بانهایی درگرجستان مستقرکرده است تا پیش ازحمله احتمالی به ایران به این کشورگزارش دهند.

درچند ماه اخیر، آمریکائی‌ها به این نتیجه رسیدند تا بجای یک حمله ازنقطه ای واحد برعلیه پایگاهای هسته ای ایران، از نقاط مختلف به این کشورحمله کنند.

مقامات دولت گرجستان گفته اند که درصورت استفاده آمریکا ازخاک این کشور برای حمله به ایران ازاین بیم دارند که این کشوردست به عملیات تلافی جویانه بزند، با اینهمه بخاطروابستگی شدید این کشوربه آمریکا برای دریافت کمک و حمایت ازاین کشور، نمی توانند تقاضای آمریکا را نادیده بگیرند. آمریکا درحال حاضردرگرجستان پایگاههای نظامی متعددی دارد.

گرجستان به علت مخالفت اقلیت مسلمان این کشور ازشرکت دراشغال عراق، ازآن نیزبیم دارد که گرجستان دچاریک جنگ داخلی شود، کشوری که ارتشی کوچک دارد.

همکاری نظامی گرجستان وآمریکا، می‌تواند تاثیرمنفی به روابط تفلیس و مسکو داشته باشد. این روابط پس از روی کار آمدن میخائیل ساکاشویلی تحصیل کرده آمریکا درسال 2004 روبه سردی گذاشته است. ساکاشویلی مورد حمایت آمریکاست. مسکو همواره ساکاشویلی را پایگاه آمریکائی‌ها درمنطقه خوانده است.

این مقام گرجی اضافه کرده است که ممکن است ایالات متحده چنین تقاضائی را ازآذربایجان نیزمطرح کند که همسایه هم مرزایران و یکی دیگر از کشور‌های متحد آمریکا می‌باشد.

نزدیکی این دوکشوربا ایران می‌تواند تفلیس و باکو را به متحدین بالقوه ای علیه ایران مبدل نماید.