جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه خبری مهم زلمان خلیل زاد در بغداد- برگردان فارسی پیک نت
ج. ا عامل مستقیم
حادثه آفرینی‌ها درعراق

دلیل حادثه سازی‌های ایران درعراق آنست که اذهان عمومی جهان را از تمرکز روی برنامه‌ها و اهداف اتمی ایران منحرف شود. من نقشه عراق را دوباره نگاه کردم. ظاهرا ایران فراموش کرده "بصره" خاک عراق است!
محورهای دخالت ایران در عراق:1- تهیه سلاح و تربیت گروه‌های خرابکار.
2- رابطه عادی دیپلماتیک.3- کمک غیر مستقیم به گروه‌های سنی شورشی. 4- تربیت گروه‌های شبه نظامی. 5- تهیه سلاح برای شبه نظامیان. مردم عراق که 8 سال جنگ با ایران را پشت سر گذاشته اند با شک وتردید به ایران نگاه می‌کنند، اما رهبران شیعه که در دولت هستند با حاکمان ایران ارتباط نزدیک هستند. فرقه گرائی در نیروهای امنیتی عراق باید خاتمه پیدا کند و دولتی مرکب از همه قومیت‌ها و احزاب و گروه‌ها در عراق تشکیل شود.

 
 
 
 

 

دو روزپیش از بمب گذاری در حرم امامان شیعه در عراق، زلمای خلیل زاد سفیر افغانی الاصل و ویژه امریکا در عراق به نقش منفی ایران در عراق اشاره کرد و به حاکمان ایران هشدار داد.

واشنگتن پست از قول وی نوشت که ایران ضمن دخالت در حوادث عراق مسئول تهیه سلاح و تربیت گروههای شبه نظامی خرابکار در عراق است. او گفت که من به عراقی‌ها گفته ام که ما قصد تحمیل تفاوت‌ها یمان با ایران را به آنها نداریم ولی نمی خواهیم دخالت ایران در عراق را شاهد باشیم.

او همچنین صراحتا درخواست ایران برای خروج قوای انگلیسی از بصره را رد کرد و گفت که ایرانیان قصد دارند توجه جهان به برنامه هسته ای خود را به مسایلی منحرف کنند که هیچ ربطی به آنها ندارد و با دخالت در عراق بدنبال چنین اهدافی هستند. نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا بنا به حکم سازمان ملل و درخواست حکومت عراق در این کشور هستند. خلیل زاد با کنایه به ایران گفت: بصره  در آخرین باری که من نقشه را نگاه کرده ام جزو خاک عراق است .

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره ایران گفت:

 ایران نسبت به عراق سیاستی چندگانه دارد. از طرفی رابطه عادی دیپلماتیک و از طرف دیگر تماس با گروههای نظامی. از طرفی با گروه‌های تندرو عراقی در تماس است و از طرف دیگر تهیه سلاح و تربیت شبه نظامیان را عهده دار است. ما حتی شواهدی در دست داریم که ایران در حال کمک غیر مستقیم به گروههای سنی شورشی عراق است. این دخالت‌ها و کمک‌های ایران درچارچوب استراتژی برتری طلبی منطقه ای آنهاست.

رابطه ایران و عراق رابطه پیچیده ای است. این دو کشور هشت سال با هم جنگیده اند و بسیاری از مردم عراق با شک و تردید به ایران می‌نگرند، ولی در عین حال بسیاری از رهبران شیعه عراقی که در دولت کنونی عراق نقش بسزایی دارند دارای روابط بسیار نزدیکی با ایران هستند.

بعضی از گروههای سیاسی عراق با استفاده از نیروهای نظامی قصد دارند تا به زور تصمیمات خود را بکرسی بنشانند که یکی از اهداف امریکا انحلال و متفرق کردن همین گروههاست.

خلیل راد در این کنفرانس خبری تاکید کرد که امریکا خواهان برقرای حکومتی در عراق است که نماینده تمامی قومیت‌ها و گروهها باشد ولی در عین حال نیروهای امنیتی بایستی با شایسته سالاری و بدور از فرقه گرایی انتخاب شوند. او تهدید كرد در صورتیکه عراقي ها به خواست این کشور برای برقراری چنین حکومتی تن ندهند آمريكا كمك هاي خود به عراق را قطع خواهد كرد.