ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

کنفرانس قطر
سخنرانی صریح خاتمی
علیه فاشیسم و کشتار یهودیان
مصاحبه خاتمی با الجزیره:
ما بدنبال سلاح اتمی نیستیم!

 
 
 
 
 

مسئله اتمی ایران را از چارچوب آژانس بیرون نفرستید. بحران تنها دامن تهران را نخواهد گرفت و ایران نیز از آن استقبال نمی کند.

 

 

محمد خاتمی رییس‏جمهوری پیشین ایران هیتلر را مسبب مرگ هزاران یهودی و غیر یهودی دانست.

وی که در مراسم افتتاح دومین نشست اجلاس اتحاد تمدن‌ها سخن می‌گفت هیتلر را نه ‌‏تنها  مسبب قتل عام هزاران یهودی و غیریهودی بی‌‏گناه، فردی مقابله کننده و نابود کننده امید و آینده بشریت اعلام داشت که بشریت را بر ویرانه‌‏های به‌‏جا مانده از جنگی خانمان‌‏سوز دوم جهانی سوگوار ساخت.

خاتمی در نقطه مقابل احمدی نژاد قرار گرفته و گفت:

هیتلر ابرمرد رویایی نیچه فیلسوف آلمانی بود و نظام سوسیال ناسیونالست آلمان را برپا کرد. نیچه گفته بود که تمدن جدید، قربانگاه خدای مهر و شفقت که سرمنشأ همه ارزش‌‏های والای انسانی است شده است. او گفته بود که ما خدا را کشتیم و دیری نخواهد پایید آثار ویرانگر این جنایت آشکار خواهد شد. نیچه البته برای بازآفرینی ارزش‌‏های والا در انتظار ابرمردی بود که با اراده معطوف به قدرت، جهانِ نو را بسازد، ولی بزودی ابرمرد آرمانی او در چهره نظام ناسیونال‌‏سوسیالیسم هیتلری ظهور کرد تا به بهانه ایجاد فضای حیاتی برای خود، نه‌ ‏تنها ملت شایسته آلمان را گروگان هدف هراس‌‏آور خویش گیرد، بلکه هزاران یهودی و غیریهودی بی‌‏گناه را به کام مرگ بفرستد."

خاتمی سپس گفت:

 امروز اگر غربی‌ها به حق مفتخرند که نازیسم و فاشیسم را در عرصه حیات ملی خود منزوی کرده‌‏اند، آیا می‌‏توانند انکار کنند که این دو پدیده زشت در صحنه روابط بین‌‏المللی بصورت خشونت، خودمداری، سرکوب، اشغال، ترور، ناامنی و جنگ حکومت دارد؟

حمله به اماکن مقدس نظیر سامره زنگ خطری جدی است. این حرکات می‌تواند به منشا تعارضاتی غیر قابل مهار تبدیل گردد.

نشست دوم اجلاس اتحاد تمدن‌‏ها با عنوان "چه کسی می‌‏تواند در مورد اسلام سخن بگوید؟ و چه کسی می‌‏تواند در مورد غرب سخن بگوید"، مدتی است که با حضور فعالان سیاسی و فرهنگی بین‌‏المللی و فرهیختگان جهان اسلام برگزار می‌شود. نخستین نشست این اجلاس در مایورکای مالزی برگزار شده بود و دوحه پایتخت قطر میزبان دومین نشست این اجلاس است.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در پی حضور خاتمی در قطر گفت و گویی با وی انجام داد. خاتمی در این گفت وگو اروپا را به اتخاذ شیوه ای مسالمت آمیز در باره موضوع هسته ای ایران ترغیب کرد.

وی به الجزیره گفت "به اروپایی‌ها می‌گویم که مصلحت آنها و منطقه است که این مساله به صورت مسالمت‌آمیز و در داخل آژانس و براساس قوانین مشروع بین‌المللی حل و فصل شود و خدای ناخواسته این مساله به یک بحران تبدیل نشود که این بحران تنها دامن تهران را نخواهد گرفت چنین فشاری بر ایران زیانبار است و ایران نیز از آن استقبال نمی کند. "

خاتمی در این گفت وگو حمله نظامی به ایران را غیرممکن دانسته و گفت:

چنین حمله ای اقتصاد جهان را با توجه به بالا بودن قیمت نفت به شکل سرسام آوری دچار بحران خواهد کرد. خاتمی پیش بینی کرد که غرب حاضر نخواهد شد چنین هزینه ای را بپردازد. وی در این گفت وگو تاکید کرد که ایران در پیگیری مسئله هسته ای خود بدنبال سلاح هسته ای نیست.

محمد خاتمی پیشتر نیز در مالزی اعلام کرده بود که سیاست‌های هسته ای ایران پس از رفتن وی از مقام ریاست جمهوری تغییری نکرده است.