جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  یافته‌های نظامی- اتمی ایران
در گزارش جدید آژانس اتمی
 
 
 
 

 

هفته‌نامه انگلیسی «ساندی تایمز»، در آستانه انتشار گزارش مهم رئیس «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" اشاراتی به نکاتی کره که احتمالا دراین گزارش خواهد آمد. از جمله اینکه « ایران از دسترسی بازرسان به افراد خاصی که در برنامه 20 ساله هسته‌‌ای این کشور فعالیت داشتند، جلوگیری کرده است. تهران از دسترسی و مصاحبه بازرسان آژانس با پنج مقام مرکز تحقیقاتی فیزیک ایران خودداری کرده است.»

ساندی تایمز می‌نویسند: دانشمندان ایرانی در مرکز غنی‌سازی نطنز توانسته‌‌اند آبشاری با استفاده از 10 سانتریفوژ برای غنی‌سازی اورانیوم و تولید سوخت هسته‌‌ای لازم برای نیروگاه‌های این کشور ایجاد کنند. با وجود آن که ایران تا راه‌اندازی 50 هزار سانتریفوژ برای تولید سوخت هسته‌ای فاصله زیادی دارد اما کارشناسان اعلام کرده‌اند راه‌اندازی تعداد اندکی از این دستگاه‌ها در کنار هم به معنی غلبه بر موانع فنی است.

ساندی تایمز تاکید می‌کند: یافته‌های البرادعی باعث خواهد شد که راه برای تحریم احتمالی ایران در تابستان سال جاری میلادی هموار شود. نگرانی‌های جامعه بین‌الملل به دنبال افشای اسناد جدیدی درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در هفته‌های جدید افزایش یافته است. تمرکز اصلی بر انجام پروژه نمک سبز قبلا فاش نشده بود.