ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  طرح روسیه
اول تعلیق کامل غنی سازی
دوم مذاکره، تفاهم و فروش سلاح
 
 
 
 

 

درکشاکش تلاش‌های دیرهنگام و شتابزده شورای عالی امنیت ملی و بیت رهبری جمهوری اسلامی برای جلوگیری از یک تصمیم قطعی علیه ایران در آژانس انرژی اتمی، خبرگزاری فرانسه گزارشی از نتایج گفتگوهای ایران و روسیه بر سر طرح غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه و تلاش‌های روسیه تامین امنیت ایران منتشر کرده است. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد:

پافشاری طرف روس به بازگشت ایران به تعلیق اقدامات مربوط به غنی‌سازی اورانیوم از موارد جدی مورد اختلاف است. توافق به دست آمده میان تهران و مسکو نیز صرفا ماهیتی فنی و مالی دارد و هنوز مسائل اصلی آن باقی مانده است.

ایجاد مرکزی در روسیه که در آن اورانیوم به حد مورد نیاز برای استفاده به عنوان سوخت هسته‌ای، غنی و به ایران منتقل می‌شود. این بخش از پیشنهاد مشروط به آن است که ایران بار دیگر غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کرده و هیچ‌گونه فن‌آوری مورد استفاده در غنی‌سازی دریافت نکند. ایران تا به حال این مسئله را رد کرده است.

روسیه فروش سیستم دفاع موشکی S-300 دوربرد زمین به هوا را به ایران پیشنهاد کرده است. البته روسیه برای این فروش نیز شروطی مانند تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را مطرح کرده است. ایران خواستار خرید این سیستم برای حفاظت از واحدهای سیستم دفاع ضدهوایی TOR M-1 با برد کوتاه است که سال گذشته آن را از روسیه خریداری کرد.

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتری برای ایران از جمله دیگر پیشنهادات روسیه به ایران است. این همان برنامه‌ای است که غرب مدعی است ایران به عنوان سرپوشی برای تولید تسلیحات هسته‌ای از آن استفاده می‌کند. اما درعین حال روسیه این همکاری‌های خود را نیز به ازسرگیری تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و نیز تصویب پروتکل الحاقی در ایران مشروط کرده است، که براساس این پروتکل امکان بازرسی‌های گسترده از برنامه هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد.

روسیه به ایران را پیشنهاد عضویت در سازمان همکاری شانگهای را که یک سازمان امنیتی منطقه‌ای به رهبری روسیه و چین است به ایران داه است.