ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  منیژه گازرانی- همایش دانشگاه شریف
دو دیدگاه جهانی
درکارزار دفاع از حقوق زنان
 
 
 
 

 

دومین روز همایش فعالان دانشجویی زنان که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه برگزار شد منیژه گازرانی گفت:

دو نوع رویکرد در جامعه به مسائل زنان وجود دارد؛ یکی رویکردی سرمایه‌داری است که ستم جنسی به زنان را مساله‌ فرهنگی ناشی از فرهنگ مردسالار می‌بیند که در قوانین جاری متجلی است. این رویکرد هدف اصلی فعالیت‌های خود را مبارزه با فرهنگ مردسالار قرار داده است. این رویکرد معتقد است تبعیضات و نابرابری‌های حقوقی در چارچوب مناسبات سرمایه‌داری قابل حل است.

رویکرد دوم به مساله‌ زنان ضد سرمایه‌داری است و معتقد است خشونت نسبت به زنان ریشه در مناسبات سرمایه‌داری دارد و در برخی موارد عرف، شرع و سنت باعث تحکیم آن می‌شود. از نظر این رویکرد تا زمانی که مناسبات سرمایه‌داری برقرار است تمام محدودیت‌ها و تبعیضات زنان باقی و پایدار است و عاملی که سبب بقای این معضلات است نظام سرمایه‌داری است. از نظر این رویکرد نقش زنان کارگر که هر روز آنها را به ضدیت با سرمایه‌داری سوق می‌دهد برای مبارزه نقشی اساسی است و تشکل‌های زنان کارگر می‌توانند نقش عمده‌ای در حل این معضلات داشته باشند. بخش عظیمی از نیروی کار در جامعه‌ سرمایه‌داری را زنان تشکیل می‌دهند اما از کمترین حقوق قانونی برخوردار نیستند. در حقیقت کار آنها تقریبا کاری بی‌مزد و مواجب است که به خدمت بقای سرمایه‌داری گرفته شده است. این رنج مشترک آنها را در تضاد با نظام سرمایه‌داری قرار می‌دهد.

زنان کارگر علاوه بر جایگاه طبقاتی خود به واسطه‌ جنسیت خود نیز مورد تبعیض قرار می‌گیرند. در حقیقت زنان علاوه بر تبعیض‌های حقوقی در فشار عرف و سنت نیز قرار دارند. جامعه‌ سرمایه‌داری نیز با تمام ابزارهای موجود از این سنن حمایت و آنها را تقدیس می‌کنند. زنان کارگر در بحران‌های سرمایه‌داری و جنگ ارتش ذخیره‌ نیروی کار بوده‌اند و در محیط کار در کنار مردان برای دست‌یابی به حقوق طبقه‌ خود با سرمایه‌داری مبارزه کرده‌اند. در حالی که آنها در مسائل خاص خود تنها هستند و مردان کارگر غالبا در مورد مسائل زنان هم‌طبقه‌ خود سکوت کرده‌اند.

تاریخ احزاب و سازمان‌های چپ و سوسیالیست نیز نشان‌دهنده‌ بی‌توجهی به مسائل زنان است. در حقیقت مساله‌ زنان برای آنها چنین پیش پا افتاده قلمداد شده که گویا با استقرار سوسیالیسم حل می‌شود.

در حاشیه‌ این همایش فیلمی کوتاه با عنوان قتل‌های ناموسی پخش شد و هم‌چنین کارگاهی با عنوان خشونت علیه زن در کنار این همایش برگزار شد.