ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  احمد شیرزاد
مردم را، حداقل در جریان
اطلاعات سوخته اتمی بگذارید
 
 
 
 

 

یکی از لوازم فعالیت‌های هسته‌یی داشتن ذخایر اورانیوم است. ما در حال حاضر دو معدن اورانیوم در یزد و بندر عباس داریم که مجموع ذخایر آنها 1400 تن سنگ اورانیوم است و اگر ما این 1400 تن را یکجا استخراج کنیم و بعدا استفاده کنیم مثلا در نیروگاه بوشهر، طی هفت سال می‌توانیم از آن استفاده کنیم؛ نیروگاهی که باید پنجاه سال به بالا از آن استفاده کرد.

وی افزود: با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تولید برق ما 1000 مگاوات افزایش پیدا می‌کند یعنی 5/2 درصد به برق کشور اضافه می‌شود.

‌اگر ما می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم باید در این ارتباط با دیگر کشورها مشارکت کنیم یا اعتماد جلب کنیم که آنها به ما خاک معدن بدهند یا این که سوخت بدهند.

در حال حاضر استدلال‌هایی که درباره استفاده‌ از فناوری هسته‌یی مطرح می‌شود، اصول علمی را زیر سوال می‌برد. باید به مردم بگوییم در راستای دست‌یابی به فناوری هسته‌یی چه به دست می‌آوریم و چه از دست می‌دهیم تا مردم بر اساس آگاهی تصمیم بگیرند.

این ساده انگاری است که احزاب تصور کنند باید فقط دیدگاهشان را در مورد حقوق بشر و آزادی مطرح کرده و در این ارتباط موضع داشته باشند. احزاب باید درباره‌ی مسائلی مانند محیط زیست و گازهای گلخانه‌ای نیز نظر سریع خود را بگویند.

در حال حاضر حساسیت‌های اجتماعی زیاد شده و اطلاعاتی که من در اینجا مطرح کردم خارجی‌ها به آن دسترسی دارند و اگر گزارش‌های خود را به آن استناد کردند باید دانست که این اطلاعات سوخته است.