جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

تا دوشنبه  در وین
هیات مذاکرات اتمی ایران
در تنگنای ‌بی‌اعتمادی جهان

 
 
 
 
 

 

نتیجه تلاش 10 روز اخیر جمهوری اسلامی برای جلوگیری از قطعی شدن ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه و در گزارش جدیدی که البرادعی رئیس آژانس اتمی ارائه خواهد کرد منعکس خواهد شد. لاریجانی با نمایندگانی از سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان و سپس با البرادعی مذاکره کرده است. در این دیدارها، لاریجانی تلاش کرد اروپائی‌ها و البرادعی را قانع سازد که ایران طرح غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه را در اساس قبول کرده و باید زمان دراختیار داشته باشد تا بر سر جزئیات آن به تفاهم رسیده شود. این درحالی است که همچنان در داخل ایران از عدم گذشت درغنی سازی اروانیوم درایران سخن گفته می‌شود و طرف‌های اروپائی و کارشناسان آژانس نیز اعتقاد دارند، چراغ سبزهائی که اکنون ایران نسبت به طرح روسیه نشان میدهد برای ایجاد تعلل در تصمیم نهائی آژانس دراین مرحله و خریدن زمان است.

در همین حال، یک گزارش تحریک آمیز از قول برخی کارشناسان اتمی روسیه منتشر شده است که در آن این کارشناسان توصیه کرده اند: جهان باید ایران اتمی را قبول کند!

این گزارش و اظهار نظر پیش از آنکه توصیه به قبول ایران اتمی باشد، تائید ضمنی خطر تولید سلاح اتمی در ایران و توصیه به مقابله جهانی با آن تلقی شده است.

 

از وین نیز گزارش شده است که طرف‌های اروپائی در دیدار با لاریجانی به هیچ توافقی دست نیافته اند.

اروپائی‌ها گفته اند ایران هیچ حرکتی را برای تعلیق انجام نداده است، بنابراین مذاکرات ای هم در کار نیست.

فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه پس از نشست دو ساعته‌ی هیات ایرانی با نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا در وین گفت: نمی توانیم با لاریجانی به توافق برسیم. اتحادیه‌ اروپا تعلیق کامل تمامی فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی را خواستار است.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ آلمان نیز پس از این نشست گفت:

مذاکرات با ایران بدون رسیدن به نتیجه پایان یافت.

هیات مذاکره کننده‌ ایرانی عبارت بودند از علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، جواد وعیدی معاون امنیت بین‌الملل شورا، علی حسینی تاش معاون راهبردی شورا، محمد مهدی آخوندزاده سفیر و نماینده‌ دایم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، علی اصغر سلطانیه نماینده‌ ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، محمد سعیدی معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی ایران و عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه.

 

از قول همین هیات گفته شده: مذاکرات با روسیه در سه دور انجام شد و دو طرف در چارچوب مشخصی به توافق رسیدند. احتمال انجام مذاکرات در آینده نیز با روس‌ها وجود دارد و مذاکرات وین در اصل برای مذاکره درباره‌ پیشنهاد روسیه برای غنی‌سازی اورانیوم ایران برگزار شده است. اما اروپائی‌ها گفته اند باید به عنوان اولین گام به تعلیق کامل فعالیت‌های مربوط به غنی سازی از جمله فرآوری سنگ خام اورانیوم بازگردیم تا دور جدیدی از مذاکرات در خصوص مشوق‌های تجاری انجام گیرد.