جهان

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  گزارش نویس دویچلند از نتایج سفر بوش به هند
دروازه‌های تسلیحات نظامی امریکا
به روی هندوستان گشوده می‌شود
 
 
 
 

 

پیرامون نتایج سفر جورج بوش به هندوستان، روزنامه چپ گرای "نویس دویچلند" چاپ آلمان، در شماره 4 مارس خود از قول بوش در این سفر نوشت:

 

«همکاری استراتژیک جدید هند و ایالات متحده امریکا می‌تواند جهان را تغییر دهد. هندوستان قرن 21 متحد طبیعی امریکاست. زیرا هر دو کشور دمکرات، در مسئله آزادی انسان برادر هستند. اولین اقدام ما برای همکاری نزدیک استراتژیک پیشنهاد هواپیماهای جنگی به این کشور است»

نویس دویچلند سپس از قول پنتاگون نوشت که وزارت دفاع امریکا در نظر دارد چندین فروند جنگنده اف 16 و اف 18 و در صورت امکان هلیکوپتر و ناو هواپیمابر جنگی به هندوستان بفروشد.

نویس دویچلند اضافه کرد:

هدف وزارت دفاع امریکا  تقویت بنیه دفاعی- نظامی هندوستان است. بوش و رئیس دولت هندوستان به همکاری مشترک در حوزه اتمی به توافق دست یافته اند. بوش همچنین در آخرین ملاقات خود از دولت هندوستان خواست تا بازارهای خود را برای روابط نزدیک تجاری بین هر دو کشور بگشاید. بوش خواهان نزدیکی روابط اقتصادی با کمرگ محدود با هندوستان است. میزان تجارت هر دو کشور بالغ 27 میلیارد دلار است.

واکنش فرانسه و انگلستان

در همین ارتباط رئیس ‏جمهوری فرانسه و نخست‌‏وزیر انگلیس هر کدام با سخنانی جداگانه قرارداد هسته‌‏ای امضاء شده بین آمریکا و هندوستان را ستودند.

شیراک رئیس جمهور فرانسه گفت: هندوستان برای رسیدن به اهداف خود در قاره آسیا باید به فناوری صلح‌‏آمیز هسته‌‏ای دست پیدا کند.

تونی بلر نخست‌‏وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌‏ای اعلام‌‏کرد: این قرارداد به هند اجازه‌‏می‌‏دهد تا به تکنولوژی پیشرفته هسته‌‏ای دست‌‏ پیدا کند. اکنون انگلیس به‌‏دنبال برقراری روابط هسته‌‏ای جدید با هند و آمریکا است. ما از امضای قرارداد هسته ای بین آمریکا و هند کاملا استقبال می‌‏کنم و مطمئن هستم که می‌‏توان روابط اقتصادی بهتری را با این کشور برقرارکرد.