هنر و انديشه

     www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  شهبازیان:
موسیقی ایران
را به سراشیب
سقوط بردند
 
 
 
 

 

فریدون شهبازیان آهنگ ساز شناخته شده و قدیمی ایران، درباره سقوط سلیقه موسیقی عامه مردم با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرده و گفته است:

با ارائه کارهایی بی‌ارزش مردم را وادار کردیم کارهای بد را بشنوند و سطح انتخاب را پائین آوردیم. طبیعی است که وقتی هیچ چیز خوب به گوش مردم نرسد کارهای اغلب بی‌هویت و بی‌ارزشی که درتلویزیون هم پخش می‌شود را می‌شنوند.

متاسفانه موسیقی فیلم‌ هم از این معقوله جدا نیست. هر شخصی به خودش اجازه می‌دهد وارد این حیطه شود و انجمن آهنگسازان خانه سینما هم کاری از دستش برنمی‌آید .

هر کسی که دستش یک جائی بند است، بستگان، دوستان و آشنایانش را وارد این حرفه می‌کند، بدون آنکه ارشاد جلوی آنرا بگیرد.

به کپی‌برداری و سرقت موسیقی هم اهميتی داده نمی‌شود. هیچ نوع پیگیری قضایی هم وجود ندارد. در حالیکه موسیقی که من ساخته‌ایم جزو اموالم محسوب می‌شود و کپی‌برداری و انتشار آن بصورت قاچاق مثل دزدی اموال می‌ماند که این کار مرتب انجام می‌شود بدون آنکه کوچکترین اهمیتی به این مساله داده شود.

هر شخصی برای خودش چیزی با دستگاه بزند و به نظر خودش به گوش خوش بیاید را که نمی توان اسمش را موسیقی گذاشت.  موسیقی سریالهای تلویزیونی از همین نمونه‌هاست. اگر جلویش گرفته نشود موسیقی ایران را بی‌هویت می‌کند کما اینکه تا به حال این اتفاق افتاده است وهرتهیه‌کننده، کارگردان وهنرپیشه‌ای به خودش اجازه می‌دهد آوز بخواند و آخر سریالها بچسباند.

موسیقی که برای کودکان ساخته می‌شود ایراد دارد، موسیقی پاپ دیگر تبدیل به فاجعه شده و موسیقی سنتی و ملی هم دیگر از دست رفته است و باید از پایه و اساس درست شوند.

من سال گذشته هم خطاب به مسوولان گفتم که اگر شما اطلاعاتی از موسیقی ندارید باید از متخصصین بپرسید و جویای راهکارها باشید آنها به شما توضیح دهند و شما عمل کنید.