جهان

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  نچیروان بارزانی نخست وزیر شد
کردستان عراق در یک گامی
اعلام
"کردستان مستقل"
 
 
 
 

 

پارلمان جدید کردستان عراق در حضور رئیس جمهورعراق، سفیرفوق العاده امریکا درعراق، سفیر انگلستان، اولین نخست وزیر عراق پس از سقوط صدام حسین، سفرای جمهوری اسلامی، چین و فرانسه تشکیل جلسه داد! جلال طالبانی و مسعود بارزانی سخنرانان اصلی این اجلاس بودند.

 

پارلمان کردستان عراق، در یک جلسه تاریخی و مهم "نچیروان بارزانی" پسر مسعود بارزانی را مامور تشکیل کابینه وحدت در کردستان عراق کرد. نچیروان بارزانی موظف شد تا هرچه زودتر کابینه خود را به پارلمان معرفی کند. ترکیب میهمانانی که دراین اجلاس حضورداشتند، خود گویای اهمیت این اجلاس و تصمیمی است که در آن گرفته شد.

«مسعود بارزانی» رهبر کردستان عراق و دبیرکل حزب دمکرات کردستان عراق، «جلال طالبانی» رئیس جمهور عراق و دبیرکل اتحاد میهنی کردستان عراق، «زلمای خلیل‌‏زاد» سفیر فوق العاده ایالات متحده آمریکا در عراق، «ایاد علاوی» نخست‌‏وزیر سابق عراق، که احتمال می‌رود در آینده نزدیک بار دیگر نخست وزیر عراق شود، تعدادی از وزرای کابینه عراق و دولت کنونی کردستان، سفیران جمهوری اسلامی ایران، چین، فرانسه و بریتانیا.

دراین نشست متن توافقنامه دو حزب عمده تشکیل دهنده حکومت در کردستان (حزب دمکرات و اتحادیه میهنی) قرائت شد و سپس بارزانی و طالبانی آن را امضا کردند.

«جلال طالبانی» رئیس جمهور عراق پس از امضای این توافقنامه، ضمن تبریک به همه کردها، گفت:

«مسئولان هر دو حزب تلاش زیادی کردند تا کابینه‌‏ای قانونمند تشکیل دهند و تلاش بسیاری کردند تا مصالح عالی میهنی را بر منفعت‌‏های حزبی رجحان دهند. امیدوارم این اتحاد منافع کردستان و عراق را به دنبال داشته باشد و یاری دهنده حرکت کاروان دموکراسی در عراق شود

مسعود بارزانی نیز گفت: «حفظ وحدت شرط اصلی پیروزی است و اهمیت عمده این اتحاد در این است که مناطقی که هنوز به دامان کردستان بازنگشته‌‏اند، در آینده‌‏ای نزدیک جزو حدود جغرافیایی کردستان شوند و به این ترتیب بهانه دشمنان را برای تعویق بازگشت مناطق جدا شده، از میان برداشته شود. امیدوارم پارلمان جدید تمام کوشش خود را بکار گیرد تا حکومتی استوار بر مدرنیته و در خدمت مردم در کردستان تشکیل شود.