هنر و انديشه

     www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  احمد موجانی
این مرگ را
هیچکس
تاب ویرایش ندارد
 
 
 
 

 

احمد موجانی، سردبیر مجلة باستان‌شناسی و تاریخ و سرپرست حوزة علوم انسانی مرکز نشر دانشگاهی، روز سه شنبه 27 دیماه، پس از سه روزاغماء در سن 54 سالگی در بیمارستان درگذشت. در این سه روز دوستان و شاگردانش لحظه‌ای بستر احتضار او را ترک نکردند و با چشمان اشکبار نوسان قلب مهربانش را که با مرگ مبارزه می‌کرد می‌نگریستند.

احمد موجانی، که در دوران دبستان و دبیرستان شاگرد هوشنگ گلشیری بود، ویرایش را در سازمان ویرایش و تولید فنی دانشگاه آزاد سابق ایران نزد امثال ابوالحسن نجفی آموخت و خود شاگردان بسیاری را در ویرایش و نشر مجلات علمی دانشگاهی تربیت کرد. او، علاوه بر مجلة باستان‌شناسی و تاریخ، بر تولید و انتشار تمام مجلات حوزة علوم انسانی، از قبیل نامة ایران باستان، ایرانیستیک و لقمان نظارت داشت. موجانی در انتشار کتاب شکوه فرهنگ ایران نیز، که مرکز نشر دانشگاهی آن را به ریاست و همت دکتر نصرالله پورجوادی به زبان انگلیسی منتشرکرد و  هدف ازانتشار آن شناسایی فرهنگ ایران به جهانیان بود، سهم اساسی داشت. موجانی اشعار شاملو و مولوی و حافظ  را چنان زیبا می‌خواند که تنها تسلای دل کسانی که اکنون بناست نبودش را سر کنند نوار به جا مانده از صدای اوست.

او مجلة باستان‌شناسی و تاریخ را قریب20 سال در شرایطی منتشر کرد که باستان‌شناسی و دم زدن از تاریخ ایران باستان آماج بی‌مهری بود. مرگ این استاد فرهیخته فاجعة دیگری است که در این سال بد، سال بید، سال مرگ مرتضی و دیگر عموهای فرهنگ ایران رخ داد.