ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

لاریجانی برای انتقال سوخت اتمی به روسیه و امداد طلبی از پوتین
 امروز راهی مسکو می‌شود
اجلاس شرایط بحرانی
در بیت رهبر ج. اسلامی

 
 
 
 
 

بموجب همه شواهد موجود شب گذشته جلسه مهمی با حضور سران نظامی، روحانی و دولتی جمهوری اسلامی در اتاق ویژه (ایزوله امنیتی) بیت رهبری، برای بررسی موقعیت بحرانی کشور تشکیل شد. برای تشکیل این جلسه‌هاشمی رفسنجانی که در مشهد بسر می‌برد به تهران فراخوانده شده بود و سفر احمدی نژاد به خوزستان نیز به بهانه احتمال بارندگی به هفته آینده موکول شد. با آنکه از حضور خاتمی دراین جلسه خبری منتشر نشده، باحتمال بسیار قوی وی نیز به همراه حسن روحانی دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی دراین جلسه حضور داشته است. گفته می‌شود دستور مذاکرات اتمی با روسیه در همین جلسه تهیه و به علی لاریجانی برای گفتگو در مسکو ابلاغ شد تا وی روز سه شنبه ( امروز) راهی مسکو شود. قبول انتقال تهیه سوخت اتمی ایران به روسیه هسته مرکزی این مذاکرات و از مهم ترین مسائل مطرح در جلسه شب گذشته بوده است. همچنین معلوم نیست که بالاخره در جلسات اینچنینی انتقاد از خودسری‌های رهبر و فرماندهان نظامی در سیاستگزاری‌ها و کشاندن کشور به ورطه بحران کنونی آغاز شده یا نه؟

این که چین پیشنهاد ایران برای پیوستن به طرح تولید سوخت اتمی ایران در خاک روسیه پیوسته یا نه و اساسا اروپا و سازمان انرژی اتمی از این پیشنهاد ایران استقبال کرده یا نه هنوز معلوم نیست. تردید نیست که مسئله بحران اقتصادی- پولی ایران و تصمیم بانک سوئیس برای قطع هر نوع مناسبات تجاری – پولی بدلیل‌بی‌ثبات بودن حاکمیت درایران درجلسه شب گذشته مورد بحث قرار گرفته است. همچنان که دو سخنرانی بسیار تند و شدیدالحن شیراک و بلر رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلستان. این درحالی است که صدراعظم آلمان نیز روز گذشته راهی فرانسه شد تا در باره آینده رابطه و رفتار با جمهوری اسلامی با رئیس جمهور این کشور مذاکره کند. خانم مرکل صدراعظم آلمان پس از بازگشت از امریکا و مذاکرات محرمانه ای که با رئیس جمهور امریکا داشته، امور داخلی آلمان را رها کرده و‌بی‌وقفه سرگرم سفر و مذاکره با پوتین، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلستان است.

همچنین روز گذشته در آلمان گفته شد که همزمان با اعلام همسوئی "درزدن بانک" این کشور با بانک مرکزی سوئیس در نا امن اعلام داشتن معاملات تجاری – پولی با تهران، سه بانک دیگر این کشور نامه ای محرمانه و در ارتباط با آینده مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی به خانم مرکل صدراعظم آلمان نوشته اند. از جزئیات و محتوای دقیق این نامه اطلاعی در دست نیست.