ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

کی به کی وابسته است
واردات سالانه از انگلستان
یک میلیارد پوند است
!
بنیادها حکومتی، امپراطوری تجاری ایران اند

 
 
 
 
 

به اشاره مقامات دولتی و در باصطلاح تهدید کشورهای اروپائی که تحریم اقتصادی ایران را تائید می‌کنند و یا خطر بلوکه شدن پول‌های ایران در آنها می‌رود، اطلاعات جالبی منتشر شده است. این اطلاعات اتفاقا برعکس آنچه که در نظر داشته اند، نشان دهنده میزان وابستگی ایران به خارج از کشور و میزان عظیم واردات به کشور است. یعنی نفت را در تمام این سالها فروخته و جنس وارد کرده اند و در دل آن یک طیف گسترده دلال و واسطه و رانت خوار بیرون آمده است.

آمار زیر را بخوانید تا میزان وابستگی کشور را بدانید و آن را با شعارهای توخالی احمدی نژاد مقایسه کنید:

 

- بنا بر آخرین آمار رسمی منتشره از سوی دولت انگلیس، این کشور در سال 2004، 678 میلیون پوند صادرات به ایران داشته است که نسبت به پنج سال پیش دو برابر شده است. این آمار شامل صادرات سالانه 426 میلیون دلاری این کشور به ایران از طریق دوبی نمی شود.

این آمار از قول روزنامه ایندپندنت، چاپ انگلستان منتشر شده است. ایندپندنت در تکمیل تصمیم بانک مرکزی سوئیس در نا امن اعلام کردن مناسبات پولی با ایران، خود در باره مناسبات اقتصادی انگلستان با جمهوری اسلامی می‌نویسد:

ایران محل راحتی برای فعالیت نیست. اغلب مشاغل در اختیار بنیادهاست و برای انجام تجارت در این کشور بویژه وقتی خارجی باشی به روابط و تماس‌های شخصی نیاز است.

هنریش ماتی - تحلیلگر خاورمیانه در انگلیس - گفت: در ایران یک شرکت انگلیسی نمی‌تواند به راحتی یک شرکت چینی یا ژاپنی کار تجارت کند.

ممنوعیت واردات کالا و خدمات از انگلیس از اوایل ماه جاری لغو شده است اما هنوز بازرگانان انگلیسی راضی نیستند. تاکنون هیچ شرکت انگلیسی از ایران فراخوانده نشده است، اما تصمیمات در خصوص سرمایه‌گذاری‌های آتی در ایران تا زمان حل شدن موضوع هسته‌ای این کشور به تعویق خواهد افتاد. ایران با این اقدام خود بیشتر از اینکه به تجارت دو جانبه صدمه بزند به سرمایه ‌گذاری‌های مشترک آسیب وارد کرد.