ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

عزت الله سحابی:
مصباح یزدی هیچ نقشی در انقلاب 57 نداشت

 
 
 
 
 

درگرماگرم تحریف تاریخ معاصر ایران از سوی مرتجعین مذهبی( از فدائیان اسلام تا حجیته) در روزهای اخیر حتی ملی شدن نفت را هم منتسب کردند به ابتکار و پیشنهاد نواب صفوی! کسی که در سالهای جنبش نفت یگانه هنرش ایجاد تفرقه میان مصدق و کاشانی و ترورهائی بود که سرنخ آن به انگلستان باز می‌گشت.

درهمین ارتباط عزت الله سحابی رئیس شورای ملی مذهبی‌های ایران و عضو شورای انقلاب طی گفتگوی کوتاهی با خبرگزاری ایلنا گفت:

فداییان اسلام در راه انقلاب اسلامی زحمت کشیده‌‏اند، اما این که ملی شدن صنعت نفت به ابتکار این‌‏ها بود، صحت ندارد. آنها فقط می‌‏گفتند اجرای احکام اسلامی.

نواب و فداییان اسلام در یک مقطع و دوره‌‏ای مثل گارد حفاظتی جبهه ملی بودند، بعد کنار رفتند و علیه جبهه ملی کار کردند. بعد از ترور رزم آرا شهربانی عده‌‏ای از آنها را گرفت و نواب هم دستگیر و زندانی شد. بعد از این که از زندان آزاد شد از ایران رفت.  اصلا اینها با مصدق مخالف بودند، ابتکار ملی شدن نفت هم با دکتر فاطمی، معاون وقت نخست وزیر- مصدق-  بود.

فداییان اسلام از سال 1328 تا آخر سال 1329 با جبهه ملی همکاری ‌‏کردند، مثلا در انتخابات خیلی فعال بودند و از صندوق‌‏های رای حفاظت می‌‏کردند.

سحابی، در واکنش به بحث‌‏های اخیر در خصوص جمهوریت گفت:

آیت الله مصباح یزدی در پیروزی انقلاب هیچ نقشی نداشت. در هیات امنای مدرسه حقانی در حوزه سه نفر بودند؛ آقای بهشتی, مرحوم قدوسی و مصباح که آقای مصباح به دلیل این که با آن دو نفر سلیقه‌‏اش در حمایت از انقلاب با بچه‌‏های روشنفکر و دکتر شریعتی و مهندس بازرگان یکی نبود، از هیات مدیره مدرسه حقانی کنار رفت.

حذف جمهوریت کشور را به سمت استبداد می‌‏برد، درست مثل زمان پهلوی می‌‏شود و مردم به حساب نمی‌‏آیند و حق صحبت کردن ندارند.