جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

البرادعی- Newsweek
تغییرات درموشک‌های ایران
برای کلاهک اتمی  فاش شده
افشای این اطلاعات و بیان این سخنان یعنی:
زمان قطعی حمله به ایران
باید جلو کشیده شود

اگر ایران در مقابل این خواست جهانی مقاومت کند و حالت خصمانه به خود بگیرد همه زیان خواهند دید ولی مطمئنا ایران بیش از جامعه جهانی متحمل ضرر خواهد شد.
اگر ایران مواد هسته ای در اختیار داشته باشند و برنامه تسلیحاتی موازی با فعالیت‌های هسته ای را دنبال کند بیش از چند ماه با ساخت سلاح اتمی فاصله ندارد.

 
 
 
 

 

البرادعی رئیس آژانس انرژی اتمی در مصاحبه با هفته نامه Newsweek   که در شماره بیست و شش ژانویه این نشریه منتشر شد گفت:

 

سه سال است که ما در ایران مشغول تحقیق و بررسی هستیم، ولی هنوز من در وضعیتی نیستم که بتوانم اعلام کنم فعالیت‌های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است. ما باید هنوز به کارمان ادامه داده و این امکان را داشته باشیم که به کلیه مدارک و اشخاص و مکانها دسترسی داشته باشیم.

سئوال: سایت هسته ای لویزان پیش از آنکه شما به آن دسترسی پیدا کنید از سوی حکومت ایران نابود شد و به شما اجازه انجام آزمایشات در آن منطقه داده نشد.

البرادعی: ما قطعا نیازمند نمونه گیری از تجهیزاتی هستیم که در لویزان مورد استفاده قرار گرفته است. ما باید با افرادی که در لویزان مشغول فعالیت بوده اند مصاحبه کنیم، ضمن آنکه باید اطلاعات مربوط به تغییراتی که در موشک‌هایشان انجام داده اند و میتواند با برنامه‌های اتمی ایران در ارتباط باشد در اختیار ما قرار گیرد. خواسته‌های ما کاملا مشخص است و آنها هم می‌دانند که ما چه می‌خواهیم. تنها راه این است که بروند و خواسته‌های ما را برآورده کنند. من این موضوع را شفاف بگویم که فرصت باقیمانده تا ماه مارس آخرین فرصت است و من به هیچ وجه نمی توانم فرصت بیشتری به آنها بدهم.

سوال:با توجه به اینکه ایران غنی سازی را حق مسلم خود میداند فکر نمی کنید این امکان وجود دارد که آنها به نقطه ای برسند که خودشان سوخت هسته ای  و مواد مربوط به بمب را تولید کنند و بعد اعلام کنند که ما خارج از توافقنامه فعالیت خواهیم کرد؟

البرادعی:مطئنا اگر آنها مواد هسته ای در اختیار داشته باشند و برنامه تسلیحاتی موازی با فعالیت‌های هسته ای را دنبال کرده باشند، آنگاه باید گفت که آنها حقیقتا بیش از چند ماه با ساخت  سلاح اتمی فاصله ندارند. در مورد ایران در توافقنامه قید شده که غنی سازی زیر نظر آژانس حق شماست، اما به خاطر غیر صادقانه بودن برنامه‌های هسته ای شما و عدم اطمینان آژانس در مورد صلح آمیز بودن فعالیت‌هایتان  شما فعلا حق انجام غنی سازی را ندارید و باید دوره اعتمادسازی را انجام داده تا بعد به شما اجازه داده شود.

اگر ایران در مقابل این خواست جهانی مقاومت کند و حالت خصمانه به خود بگیرد همه زیان خواهند دید ولی مطمئنا ایران بیش از جامعه جهانی متحمل ضرر خواهد شد.