ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  میزگرد کارگری
به حرفمان گوش نمی دهند
اعتراض را هم سرکوب می‌کنند
 
 
 
 

 

عده ای از نمایندگان کارگران ایران در یک میز گرد، به بررسی دلائل سقوط صنایع داخلی پرداختند. آنها، از جمله دلائل تعطیلی صنایع داخلی را در عوامل زیر اعلام داشتند:

سوء مدیریت‌ها‌‏ , کمبود نقدینگی و مواد اولیه , عدم فروش محصولات , واردات‌بی‌رویه و ...

این نوع گفتگوها بارها در سالهای اخیر برگزار شده و اخبار آن نیز انتشار یافته است اما هیچ گوش شنوائی برای شنیدن این واقعیات در حاکمیت وجود ندارد و هر گاه که کارگران نا امید از گفتن و ناشنیده ماندن دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند با سرکوب روبرو می‌شوند، که آخرین نمونه آن یورش جنایتکارانه به کارگران و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است.

درهمین میزگرد گفته شد:

ظرف چند سال گذشته صدها واحد بزرگ صنعتی فلج شده و خوابیده است. برای نمونه در همدان 89 واحد بزرگ و کوچک تولیدی این استان به دلیل بدهی به بانک‌‏ها , از ادامه فعالیت بازمانده اند و اموال این واحدها توسط سیستم بانکی در مرحله توقیف است .
مدیران قادر نیستند وام‌های سنگین با بهره‌های
سنگین را پرداخت کنند و به نا چار تعطیلی واحد تولیدی و بیکاری کارگران در دستور قرار می‌گیرد.

وقتی دولت حمایت نمی کند , سیستم بانکی پولش را می‌خواهد , فروش نیست و دهها سازمان و نهاد  طلبکار مدیریت می‌شوند، این مدیر چه باید بکند؟

در همین میزگرد عوارض روانی- اجتماعی تعطیلی واحدهای تولیدی و آنچه در خانواده‌های بیکاران می‌گذرد بررسی شد. از جمله  گفته شد‏: بعد از تعطیلی شرکت "سامیکوه صنعت" همدان ‌‏, یکی از کارگران خود را حلق آویز کرد و سه کارگر دیگر نیز سکته کردند.

برخی بیکار شدگان و اخراج شدگان برای تامین زندگی خود و خانواده خویش تن به خلاف قانون می‌دهند و حتی بزهکار می‌شوند. ‌آیا دولتمردان و مسئولان به این مسایل هم توجه دارند؟