ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

گزارش استانداری قم

سرکوب- زندان

1200 درویش گنابادی در قم

پیوستند به 1200 راننده تهران


1200 تن از دراویش گنابادی که در اعتراض به تخریب حسینیه آنها در شهر قم دست به تحصن زده بودند، پس از دستگیری به جمع رانندگان اتوبوسرانی شرکت واحد تهران در اوین پیوستند!

معاون سياسي امنيتي استاندار قم گفته است: تخريب حسينيه شريعت دراویش گنابادی با حكم كميسيون ماده صد شهرداري انجام شد و با دستگيري 1200 نفر از دراويش، در حال حاضر امنيت و آرامش كامل در قم برقرار است.

كميسيون ماده صد شهرداري حكم به تخريب و تخليه اين خانه مسكوني كه تبديل به حسينيه شده بود داد و سازمان اوقاف نيز شكايتي را در مورد اينكه ساختمان وقف شده است، در دادگاه پيگيري مي‌‏كرد كه اين حسينيه در نهايت پلمپ شده بود اما حدود 300 نفر از دراويش پلمپ را شكسته و در حسينيه مستقر شدند.

ما 20 روز با اين افراد مذاكره كرديم كه در نهايت آقاي شريعت، رييس آنها تعهد كتبي داد كه روز 11 محرم كليد حسينيه را تحويل بدهد و عزاداري‌‏ها مختص بومي‌‏هاي استان خواهد بود كه ما با آن موافقت كرديم.

آقاي شريعت در زمان معين‌‏شده پنهان شد و چون هر بار تيم مذاكره‌‏كننده آنها تغيير مي‌‏كرد، تيم جديد حاضر به اجراي تعهدات مورد توافق تيم قبل نمي‌‏شد و اين در حالي بود كه با فراخوان آنها، هر روز به تعداد آنها اضافه مي‌‏شد.

زماني كه نيروي انتظامي به افراد جديد اجازه ورود به حسينيه را نداد، حدود هزار نفر در خيابان اطراف حسينيه كه يكي از خيابان‌‏هاي مركزي و پر رفت و آمد قم است مستقر شدند و خيابان را مسدود كردند كه نيروي انتظامي تصميم گرفت خيابان را پاكسازي كند.

حدود 350 نفر داخل حسينيه بودند كه با سنگ و گاز به نيروي انتظامي حمله كردند و حدود 100 نفر از مردم و 34 نفر از پرسنل نيروي انتظامي مجروح شدند كه 30 نفر آنها بستري هستند و حال سه نفر از مجروحين وخيم گزارش شده است.

 اين افراد كه 85 درصد آنها غيربومي هستند، سلاح گرم و سرد در دست داشتند و با يك برنامه‌‏ريزي از قبل تعيين‌‏شده، قصد داشتند يك مساله ملكي را به مساله امنيتي تبديل كنند.

 دستگيرشدگان در مراكز مختلف در حال بازجويي هستند . در بين دستگيرشدگان 150 زن هم حضور داشتند كه در همان دقايق اوليه آزاد شدند.

 

گزارش غیر حکومتی

همزمان با گزارشی که از جانب استانداری و نیروی انتظامی داده شده، مردم و شاهدان عینی ماجرا هم گزارش دیگری داده اند که مانند همیشه این گزارش ها دقیق تراز گزارش های رسمی و تحریف شده و آلوده به مسائل امنیتی مقامات است. مردم گفته اند:

برخي از فقهاي قم با اين استدلال كه اين دراویش بدعت گذارند و رفتارشان خارج از هنجارهاي ديني است، با فشار به ارگان هاي سياسي توانستند راي به تعطيلي اين مركز بگيرند و اين خانقاه از سوي نيروهاي امنيتي پلمب شد كه با اعتراض دراويش مواجه شد و عده اي با شكستن پلمب در خانقاه تحصن كردند، اما دوشنبه شب عده اي لباس شخصي به داخل حسينيه ريخته و به صورت بسيار غيرانساني آنها را مورد ضرب و شتم شديد قرار دادند.