ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

 محمد خاتمی

نام توهین به پیامبر

"آزادی بیان" نیست

اصطلاح "فرهنگ منحط غرب" هم توهین است

محمد خاتمي، پس از بازگشت از سفر مالزي در یک گفتگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت:

انرژی اتمی حق ماست كه اين حق‌ را بايد بگيريم؛ اما بايد كاري كنيم كه از نظر حقوقي اين حق را از ما سلب نكنند. رفتن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت و سلب اين حق‌ براساس مصوبه‌ي شوراي امنيت به نفع ما نيست؛ زيرا اگر تا به حال دعواي ما سياسي بوده و از لحاظ حقوقي حق داشتيم، اين افتخار نيست كه كاري كنيم تا حق‌مان را سلب كنند.

در اين‌كه آنها زور مي‌گويند شكي نيست، زيرا در منطقه سه قدرت اتمي هستند و حتي اسرائيل بمب اتم دارد، اما آنها به ايران فشار مي‌آورند؛ اين تبعيض در عرصه‌ي بين‌المللي باعث تاثر است و عمدتا تحت فشار آمريكاست. اما معتقدم در عين حال كه بايد بر حق‌مان پافشاري كنيم بايد با تدبير كارها را به پيش ببريم. من از روند كار دولت خود تا زماني كه بوديم راضي هستم. امروز هم تلاش‌هايي انجام مي‌دهند كه اميدواريم به نتايج مطلوب برسد. از سويي اميدوارم غرب بويژه اروپا دچار اشتباه در محاسباتش نشود و اين را حساب كند كه ايران موقعيت ممتازي دارد و در رابطه‌ي خوب با ايران، اروپا بهتر مي‌تواند حيثيت، جايگاه و فضاي تنفسي خود را تامين كند.

اميدواريم اروپا احساس نكند كه در كنار آمريكا قرارگرفتن به او امتيازي مي‌دهد، زيرا آمريكا دست اروپا را در همه جا كوتاه كرده و راهي براي حضور به آن نمي‌دهند. اروپايي‌ها بدانند كه اگر مي‌خواهند در منطقه حضوري داشته باشند  اين حضور بر اساس رابطه‌ي متقابل با ايران تامين خواهد شد.

خاتمی در باره ماجرای کاریکاتورها گفت:

 من كاره‌اي نيستم كه اقدام عملي انجام دهم؛ من نمي‌توانم كنفرانس اسلامي را دعوت كنم.

خاتمی با اشاره به حوادث و سخنانی که در تهران و درجریان اعتراض به کاریکاتورهای حضرت محمد نشان داده شد و همچنین انتشار کاریکاتورها به بهانه آزادی بیان گفت:

فحاشي بيان نيست. بيان يعني تحليل، بحث و صحبت آزادانه كه مي‌توان آن ‌را رد يا قبول كرد، ولي فحش دادن و يا اهانت كردن، بيان نيست. همان‌طور كه زدن يك انسان در خيابان با آزادي مغاير است، اهانت كردن نيز همين طور است.علاوه بر غرب، ما هم در اين زمينه مشكلاتي داريم و دائما به جاي نقد دموكراسي، مدرنيته و ليبراليسم به آنها بد مي‌گوييم. من خدمت بزرگاني عرض كرده‌ام كه دين دنيا، دين ليبراليسم است و ما حق نداريم به آن اهانت كنيم. ما نيز نبايد از واژه‌هايي مانند فرهنگ منحط و عقب‌مانده‌ي غرب و ... سخن بگوئيم. بايد ايستاد و مقاومت كرد اما همه بايد همه‌ جنبه‌ها را رعايت كنند.