ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

وزارت ارشاد اجازه انتشار

روزنامه به سازمان مجاهدین انقلاب نداد

سید مصطفی تاج زاده

مدير كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارسال نامه‌اي به تاريخ 16/11/84 اعلام كرد، تقاضاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران براي صدور مجوز انتشار هفته نامه "عصر آگاهي" در هيأت نظارت بر مطبوعات رد شد. در اين زمينه توجه به نكات زير مفيد است:

1- سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي يك حزب قانوني و داراي مجوز كميسيون ماده 10 قانون فعاليت احزاب است و سوابق خدمات آن و نيز اعضايش به ايران اسلامي، قبل و بعد از پيروزي انقلاب بر كسي پوشيده نيست. بنابراين هيچ دليل قانوني و منطقي براي عدم صدور مجوز هفته‌نامه براي "سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي" وجود ندارد.

2- تاكنون صدور مجوز نشريات براي احزاب و انجمن‌هاي قانوني در اولويت قرار داشته است زيرا همه پذيرفته‌ بودند انتشار مطبوعه توسط گروه‌هاي صاحب شناسنامه كه به صورت شفاف فعاليت مي‌كند، مفيدتر است. به نظر من دولت جديد با فعاليت احزاب قانوني اما منتقد موافق نيست و به همين دليل از صدور مجوز براي آنها خودداري مي‌كند.

3- وزير فعلي فرهنگ و ارشاد اسلامي بارها اعلام كرده است به احزاب قانوني اجازه انتشار روزنامه مي‌دهند. معلوم نيست آيا وي "مجاهدين انقلاب اسلامي" را يك حزب قانوني نمي‌داند، ‌چون منتقد ديدگاه‌ها و عملكرد اقتدارگراهاست، يا اين ادعا از اساس غيرواقعي بوده است.

4- شعار حكومت جديد عدالت و مهرورزي و مقابله با مفاسد اقتصادي و اجتماعي است. چرا دولتي كه خود را پاك و ديگران را آلوده مي‌خواند، از فعاليت قانوني منتقدان شناخته شده كه سوابق خدمات سياسي و اجتماعي و فرهنگي و نيز سلامت اقتصادي اعضايش به مراتب از مقامات كنوني روشن‌تر است، نگران است؟ عدالت‌طلبي و مهرورزي و مبارزه با فساد چه نسبتي با تضييع حقوق شهروندان، جلوگيري از انتشار مطبوعات منتقد و ايجاد تك صدايي در جامعه دارد؟

5- اقتدارگراها در حال حاضر نه فقط صداوسيما را به طور انحصاري در اختيار دارند، بلكه بزرگترين مؤسسات مطبوعاتي كشور مانند كيهان، جام جم، همشهري، ايران و ... را در كنترل دارند و خبرگزاري‌هاي ايرنا، فارس، مهر، واحد مركزي خبر و ... را نيز مديريت مي‌كنند. به راستي قرار است چه اقدام‌هايي صورت گيرد كه انتشار يك هفته نامه مستقل و منتقد توسط سازماني كه اعضايش در بيست و هفت سال گذشته در سطح نايب رئيس مجلس، وزارت، وكالت، سفارت، معاونت وزير و ... به ميهن و مردم خدمت‌ كرده‌اند، مي‌تواند به آن آسيب وارد كند؟

6- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جايگاه شخصي نشسته‌ است كه در زمان وزارتش حمايت بيشتري از روزنامه‌هاي منتقد نسبت به موافقان دولت مي‌كرد. در دوره رياست جمهوري‌ نيز آقاي خاتمي شعار "زنده باد مخالف من" را سر داد و آزادي را آزادي مخالف خواند و از جمله منتقدان شناخته شده‌اش، وزير كنوني فرهنگ و ارشاد اسلامي در مؤسسه كيهان بود كه به همراه دوستانش با آزادي و امنيت كامل به نقد ديدگاه‌ها و عملكرد ايشان و دولت اصلاح‌طلب مي‌پرداختند. در همان زمان كه روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب، به تعبير مهندس موسوي به صورت "فله‌اي" توقيف و بسياري از روزنامه‌نگاران با محاكمات ناعادلانه مواجه مي‌شدند. اكنون كه اقتدارگراها مسئوليت دولت از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به عهده گرفته‌اند، انتظار مي‌رود حقوقي را كه براي خود قائل بودند، براي منتقدان حكومت يكدست خود نيز قائل شوند.