ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  آخرين 6 هكتار را يك نماينده مجلس نابود كرد
صدها هزار هكتار جنگل
درجمهوری اسلامی نابود شده
 
 
 
 

 

ميراث خبر- شش هكتار از جنگل‌های ملی و باستانی نكا در شمال ايران با درختانی كه حدود 200 سال قدمت داشتند، توسط يكی از نمايندگان مجلس قطع شد و بجای آن نهال ميوه كاشته شد!

پرونده اين تخلف به دادگاه ارسال و با خاطيان برخورد خواهد شد، اما اين تنها يكی از پرونده‌های مربوط به تصرف اراضی جنگلی، به خصوص جنگل‌های هيركانی يا همان نوار ساحلی حاشيه دريای خزر و منطقه ارسباران است كه به دليل عدم تامين اعتبارات مالی مورد نياز برای رسيدگی به اين پرونده‌ها مسكوت مانده‌اند.

جنگل‌های هيركانی يكی از منحصربه ‌فردترين نوع جنگل‌ها در دنيا هستند كه همچون نوار سبزی بر شيب‌های شمالی جبال البرز قرار گرفته و سواحل جنوبی دريای خزر را می‌پوشاند. اين ناحيه از حوالی آستارا در شمال غرب تا حوالی گرگان در شرق ايران ادامه می‌يابد.
اين جنگل‌ها كه از دوران ژوراسيك به جای مانده‌اند،  7/3 ميليون هكتار پوشش جنگلی ايران را تشكيل می‌داده‌اند كه هم اكنون به 8/1 ميليون هكتار تقليل يافته‌اند.

بنابر آمار، در سال 1340 ميزان پوشش جنگلی ايران 18 ميليون هكتار و از اين ميزان 7/3 ميليون

هكتار سهم جنگل‌های هيركانی بود. اما هم اكنون كل پوشش جنگلی ايران 7/12 ميليون هكتار و 7/1 ميليون هكتار آن سهم جنگل‌های هيركانی است. سؤال اينست كه 6 ميليون هكتار اراضی جنگلی در طی 44 سال چگونه از بين رفته است؟

كارشناسان بهره‌برداری بی‌رويه شركت‌های بهره‌بردار از جنگل‌ها، قاچاق چوب‌های جنگلی، حضور بيش از حد دام در جنگل و مرتع و تبديل جنگل به اراضی كشاورزی و باغی را از عوامل تخريب جنگل‌ها می‌دانند.

به گفته اين يك مقام دولتی قبل از انقلاب سطح جنگل‌های شمال 3 ميليون و 200 هزار هكتار بود كه اين رقم اكنون به 2 ميليون و 700 هزار هكتار رسيده است. 

اين جنگل‌ها كه جزو بقايای دوران سوم زمين‌شناسی هستند از يك سو و وجود 80 گونه گياهان چوبی به همراه گونه‌های گياهی بسيار نادری مانند راش، بلوط، توسكا، نارون، گيلاس وحشی، بارانك، سرخدار، نمدار و غيره از سوی ديگر، نشان می‌دهد كه اين اراضی می‌توانند همچون موزه زنده‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگيرند.