جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

رونق در دوبی، ركود درايران
آپارتمان سازی درايران
نه می‌سازند، نه می‌فروشند و نه می‌خرند
يكصد ميليارد دلار از بخش مسكن ايران
 خارج شده كه 80 درصد آن جذب دوبی شده است!

 
 
 
 

 

يك عضو هيات مديره انجمن انبوه ‌سازان مسكن و ساختمان به خبرگزاری ايسنا گفت:

خروج سرمايه‌های انبوه‌سازان از بخش مسكن به خارج از كشور از دو سال پيش شروع شده و اكنون دوبی با استفاده از سرمايه‌های ايرانيان به كارگاه بزرگ ساختانی تبديل شده است و ايرانيان به ساخت و ساز برج در دوبی مشغول هستند. هيچ انبوه‌سازی رغبتی برای ساخت و ساز و سرمايه‌گذاری ندارد.اين در حاليست كه آسان‌ترين قوانين ساخت و ساز در امارات متحده عربی حاكم است و سرمايه‌ها را جلب می‌كند. در دو سال گذشته بيش از 100 ميليارد دلار از بخش مسكن كشور خارج شده و 80 درصد اين رقم در بازار مسكن دوبی سرمايه‌گذاری شده است.

ركود درايران

رونق در شيخ نشين‌ها

 

درحاليكه ركود كامل بر بازار معاملات مسكن در سراسر ايران سايه افكنده و ساخت و ساز خانه نيز متوقف شده است، در شيخ نشين‌های خليج فارس فعلا بورس مسكن در اختيار ايرانی‌هاست. با پول ايران خانه و آپارتمان و ويلا در شيخ نشين‌ها بالا می‌رود و در ايران ركود كم سابقه مسكن وارد پنجمين ماه خود شده است.

روزنامه الاتحادابوظبی با تاكيد بر اينكه امارات بهترين مكان سرمايه گذاری در خاورميانه برای ايرانيان است نوشت:

درچند ماه گذشته ايرانيان سهم زيادی در سرمايه‌گذاری برای مسكن در دوبی داشته اند بطوريكه ساخت‌وساز ايرانيان بيش ديگر اتباع كشورهادرامارات بوده است. الاتحاد می‌افزايد كه ابوظبی ميربان خوبی برای ايرانيان بوده و سرمايه‌های هنگفتی از آنها را در خريد و فروش سهام شركتها دربازارهای مالی دبی وابوظبی جذب كند.

 

البيان ديگر روزنامه اماراتی مينويسد: دبی برای جوانان ايرانی بهترازآمريكا و اروپاست چون آزادی‌های اقتصادی و اجتماعی بيشتری در دبی وجود دارد كه جوانان ايرانی را ترغيب به سرمايه گذاری و زندگی در دبی ميكند. ظرف 3 سال گذشته سرمايه گذاری ايرانيان در بخش مسكن بيسابقه بوده و آنها توانسته اند  بيش از 35 درصد معاملات مسكن را در اختيار بگيرند. البيان همچنين از آمار تجارت ايران و امارات مينويسد كه در 10 ماه گذشته امسال به بيش از هفت ميليارد دلاررسيده در حاليكه در طول سال قبل فقط  چهار ميليارد دلار بوده است.

تلويزيون امارات نيز چندی قبل اعلام كرد كه ظرف 3 ماهه نخست سال 2005 مبلغ 200 ميليارد دلار از سوی 400 هزار ايرانی در دبی سرمايه‌گذاری شده است و پيش‌بينی شده است كه تا پايان سال‌ سرمايه‌گذاری ايرانيان از مرز300 ميليارد دلارخواهد گذشت. درحال حاضر بيش از 6500 شركت توسط ايرانيان دردبی به ثبت رسيده وهمچنين10 هزاردانشجوی ايرانی در دوبی مشغول تحصيل هستند و 25%  از ساكنين امارات را ايرانی‌ها تشكيل ميدهند.