ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  مصاحبه رئيس كميته دفاعی مجلس:
اطلاعات مهم و تازه‌ای
در ارتباط باسقوط هواپيمای خبرنگاران
 
 
 
 

 

خبرگزاری ايلنا از قول رضا طلايی نيك نماينده بهار و كبودر آهنگ در مجلس كه در جمع خبرنگاران پارلمانی سخن گفته گزارشی را منتشر كرده كه حاوی نكات قابل توجهی است. از جمله اينكه برای نخستين بار مسئله سرنگون ساختن هواپيمای حامل خبرنگاران بصورت يك سئوال مطرح شده است. اين سئوال چنان است كه ظاهرا هواپيمای خبرنگاران در مسير هواپيمای رئيس جمهور قرار گرفته و به همين دليل هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. مسائلی درارتباط با دوربين و تلفن‌های همراه قربانيان حادثه نيز مطرح شده كه همگی نشان می‌دهد اطلاعات مهم در ارتباط با سقوط هواپيما وجود دارد كه همچنان محرمانه است. از جمله اين نكته كه احتمالا روی تلفن‌های همراه اظهاراتی در باره آخرين لحظات سقوط هواپيما ضبط است و اين تلفن‌ها يكباره ناپديد شده اند. اين نكات را به نقل از مصاحبه نماينده مجلس می‌خوانيد:

متاسفانه بلافاصله پس از سقوط هواپيما در زمان عمليات امدادی و در نتيجه آن، بخش قابل توجهی از آثار و وضعيت هواپيمای ساقط شده تغيير يافته و لذا بررسی فنی و كارشناسی سقوط با مشكلات و وقفه روبرو شده و دستيابی به علت واقعی بروز اين سانحه دشوار شده است. تاكنون 70 درصد از ابهامات اين حادثه در كميته دفاعی با دريافت اسناد و پاسخ‌ها و انجام بازديدها و انطباق آن با قوانين بين المللی هوانوردی برطرف شده است.
طلايی نيك در جواب به پرسشی درباره شايعه همزمانی پرواز هواپيمای حامل خبرنگاران با هواپيمای رييس‌‏جمهوری و احتمال عمدی بودن سقوط آن گفت:‌‏

 در كليه بررسی‌‏ها و ارزيابی‌‏های دقيق مستندات مربوط مكالمات و گراف هوايی و سوابق راداری هيچ‌‏گونه تداخل و اختلالی در خط پروازی هواپيمای C-130  و يا وقفه در بازگشت هواپيما به فرودگاه مشاهده نشده است. البته نظريه‌‏های كارشناسی در مورد علت سكوت راديويی خلبان در 84 ثانيه توسط كارشناسان مطرح شده و هم اكنون تحت بررسی نهايی است. همچنين هنوز پاسخ قطعی در مورد وجود دوربين فيلمبرداری و يا هر نوع امكان صوتی و تصويری ضبط شده قبل از سقوط هواپيما بدست نيامده است. البته علی‌‏رغم پاسخ مسئولان ذی‌‏ربط مبنی بر عدم وجود هرگونه نوار يا دوربين دارای ضبط صوت و يا تصوير در داخل هواپيما, كميته دفاعی از راهكارهای گوناگون بدنبال وضعيت قطعی دوربين مطرح شده در هواپيما است.
يكی از خبرنگاران پرسيد: تلفن‌‏های همراه برخی از خبرنگاران پس از سقوط سالم مانده, چگونه است كه‌ دوربين‌‏ها از بين رفته اند؟
 
طلايی نيك گفت: ‌‏به طور كلی زنجيره‌‏ای از نارسايی سيستمی و ايرادات عملكرد در تكوين حوادث منجر به سانحه سقوط هواپيما موثر بوده است كه بايد سهم هر يك از علل و عوامل موثر در تكوين حوادث منجر به سقوط در گزارش نهايی اعلام شود.