جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 
 

درگذشت حاكم دوبی و اعلام جانشين او
آنكه آمد، بيش از آنكه رفت
چشم به جنوب ايران دارد!

 
 
 
 

 

شيخ مكتوم آل مكتوم حاكم دوبی، نخست وزير امارات، پسر ارشد شيخ راشد بنيانگذار دوبی در سن 62 سالگی در استراليا درگذشت. او در سال 1990 پس از فوت پدرش به حاكميت رسيد و برادرش شيخ محمد آل مكتوم كه سالهاست وزارت دفاع امارات را بعهده دارد بعنوان وليعهدی برگزيد.

شيخ مكتوم از همان آغاز حاكميتش زمام امور را به برادرانش واگذار كرد و خود كمتر حتی در مجامع ظاهر ميشد. او صاحب بزرگترين اسطبل دنيا با گرانترين اسب‌هاست كه در مسابقات معتبر اسب دوانی شركت داده ميشوند. شيخ مكتوم را با تنها لباسی كه بجز لباس سنتی عربها ديده اند، لباسی بوده است مخصوص با كلاهی بلند كه انگليسی‌ها در مسابقات اسب دوانی ميپوشند. دليل فوت ناگهانی او در استراليا را هيچكدام از خبرگزاری‌ها ذكر نكرده اند.

خبر درگذشت او و جانشينی شيخ محمد همزمان اعلام شد تاشيوه مخصوص حاكمان برای پرشدن خلا قدرت رعايت شود. شيخ محمد آل مكتوم كه بعنوان معمار دوبی در پيشرفت‌های اقتصاديش ميدانند سالهاست كه وزارت دفاع امارات را بعهده دارد. او اگر نفر اول در امارات نبود جايگاهی كمتر نداشت. او كه مناسباتی بسيار عميق با دولت بريتانيا دارد از جمله شخصيت‌های جوان عرب است كه روند به قدرت رسيدن آنها از اردن و سوريه گرفته تا قطر و حالا امارات نيزطی شده و بزودی به كويت و عربستان نيز خواهد رسيد.

شيخ محمد 57 ساله است كه همسر آخرش را چند سالی بيش نيست كه برگزيده است. او از خاندان ملك حسين  و خواهر ملك عبدالله شاه اردن است. شيخ محمد شاعر نيز هست و شعرهايی ميسرايد كه موسوم به " نباتی» است  كه از جمله سبك شعرهای عربی است كه متعلق به غير عرب‌هايی بوده كه اسلام را می‌پذيرفتند و از قرن 16 در اين منطقه رواج داشته و نگاه ديگرگونه‌ای به زندگی در شبه جزيره عربستان دارد و با عربی كلاسيك فاصله گرفته است.

او نقش بارزی در پيشرفت و توسعه دوبی و امارات داشته است و پله پله با بانك جهانی و صندوق بين المللی پول همراهی كرده است. او موفق شد تا يكی از بزرگترين نشست‌های بانك جهانی را در دوبی برگزار كند. شيوه‌های انتخاب شده او دستورالعمل‌های بلامنازع بانك جهانی و صندوق بين المللی پول است كه طی چند سال اجرا در امارات مزه 15 درصد تورم را به عربهای اماراتی را چشانده است. او همچنين نخستين كسی بود كه فروش املاك در دوبی را به مقبوليت رساند و با اينكار جهش بزرگی در ساختار اقتصادی امارات ايجاد كرد. عليهذا او حالا ناچار است كه از اين پس با مشكلات عظيمی كه درورای توسعه ناگهانی دوبی خوابيده است دست و پنجه نرم كند. اعتراضات پی در پی كارگران ساختمانی و اعتراض عظيم و شش هزار نفری رانندگان تاكسی در دوبی از طليعه‌های اين چالش پيش رو در دوبی است.

 شيخ محمد تا كنون بصراحت در باره ايران سخنی نگفته است. اما او در تمامی نشست‌های كشورهای عربی خليج فارس( موسوم به جی سی سی) شانه به شانه رييس جمهور امارات حاضر بوده و در تمامی اين نشست‌ها موفق به گنجانيده حق مالكيت امارات بر جزاير سه گانه ايرانی در قطعنامه‌های پايانی اين نشستها شده است.  همچنين در امارات شايع است كه سفرهای غير رسمی به مناطق جنوبی ايران داشته  است تا ظاهرا به شكار بپردازد.

شيخ محمد بعنوان وزير دفاع بر تمامی رخداد‌ها و چالش‌های نظامی در منطقه اشراف كامل داشته است. او هر ساله بزرگترين مانورهای هوايی را با حضور بزرگترين زرادخانه‌های نظامی دنيا  در دوبی برگزار كرده است. بزرگترين قراردادهای خريد هواپيما‌های مسافری و نظامی را او به تاييد نهايی رسانده است. او بتازگی با فرستاده نظامی آمريكا ملاقات مفصلی داشته است كه پس از اين ملاقات مطبوعات اماراتی خبر عدم موافقت امارات با استفاده از خاك اين كشور عليه ايران را بچاپ رساندند.

 از او جمله‌ای معروف بارها تكرار شده است كه " لذت زندگی در آن است كه بشر بتواند به اموری دست زده و بانجام برساند كه تاكنون به فكر هيچ كس ديگری نرسيده است." او خود تا كنون نيمی از اين راه را پيموده است. بيابان‌های لم يزرع دوبی را با ساختمان‌های عظيم آباد كرده است. در وسط گرمای 40 درجه‌ای در دوبی پيست اسكی ساخته است. موفق شده است چندين پروژه شهر سازی را در آب به اشكال رويايی بانجام برساند. برج عظيمی موسوم به " برج اعرب " ساخته است كه در اعماقش رستورانی در زير آب همجوار با كوسه‌های خليج فارس دارد و بر فرازش مسابقات بين المللی تنيس با حضور تنيسورهای معروف دنيا برگزار كرده است. او موفق شده است بزرگترين پروژه‌های آبادانی را در دوبی اجرا نموده و جمعيت امارات را بطرز شگفتی افزايش دهد، بطوری كه عربها در امارات به زير 15% سقوط كرده اند. او موفق شده است بزرگترين منطقه تجاری را در دوبی بسازد.شهرك اينترنتی، بزرگترين پارك خاورميانه؛ شهرك پزشكی ، حكومت الكترونيك همه و همه از پروژه‌های در دست اجراست.

 اما او حالا بعنوان حاكم رسمی دوبی چه كاری قادر است انجام دهد كه تا كنون به ذهن بشر ديگری خطور نكرده باشد؟