ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

با آخرين نامه جمهوری ‌اسلامی به آژانس ‌اتمی وموضع ‌گيری‌های جهانی
مردم درايران
خطر حمله و جنگ را
حالا ديگر جدی گرفته اند!

نشريه گاردين گزارشی را مستند به 55 برگ اسناد جاسوسی اتمی ايران منتشر كرده كه بموجب مندرج در آنها، اطلاعات دقيقی از زيرزمين‌های اتمی، موشك‌های بالستيك و تدارك توليد سلاح‌های اتمی دراختيار است.

اطلاعاتی كه درباره نتايج فعاليت‌های چند سال گذشته امريكا در بلوچستان ايران منتشر شده ( درحد عدم امنيت سفر رئيس جمهور به منطقه) و همچنين گزارش‌هائی كه از فعاليت‌ها در كردستان و آذربايجان ايران بدست آمد، حمله نظامی به ايران، آغازگر سلسله رويدادهای نظامی خواهد شد كه از آن بوی چند پارچه شدن كشور به مشام‌های سياسی می‌رسد. در همين زمينه، جدا از اخبار مربوط به تداركات وسيع برای پخش تلويزيون‌های ماهواره‌ای به زبان‌های آذری و كردی، به اطلاعاتی كه درباره فعاليت‌های كماندوهای اسرائيلی در كردستان ايران، دراين شماره پيك نت منتشر شده نيز بايد توجه ويژه كرد.

 
 
 
 

 

نامه رسمی ايران، برای از سر گيری فعاليت‌های تحقيقات غنی سازی اورانيوم واكنش‌های جدی را در پی داشته است كه در ادامه می‌خوانيد. همزمان با پخش اخبار مربوط به اين نامه و واكنش‌های جهانی، گزارش‌هائی مبنی بر تشديد نگرانی مردم از حملات نظامی به ايران دريافت داشته ايم. اين نگرانی را گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و اخباری كه بصورت پياپی شبكه‌های بزرگ تلويزيونی و راديوئی جهان پخش می‌كنند دامن زده اند. مردم تا حالا موضع گيری‌های جنگی دولت و روی كار آمدن نظامی‌ها و حتی موضع گيری‌های جنگی و حرف‌های احمدی نژاد را نوعی تدارك برای تصفيه حساب‌های سياسی در داخل كشور می‌دانستند، اما اكنون مسئله حمله نظامی به ايران را جدی تلقی كرده و كل تحولات ماههای گذشته را به حساب آغاز جنگی تازه گذاشته اند. ما از محفل مختلف در روزهای گذشته گزارش‌هائی دراين زمينه دريافت داشته ايم، كه عمدتا محافل مردم عادی بوده است و نه محافل مطبوعاتی و يا حاشيه حكومتی.

 

خبرگزاری رويتر به نقل از يك ديپلمات غربی گزارش كرد، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی يادداشتی را از ايران دريافت كرده است كه می‌گويد تحقيقات مربوط به سوخت هسته‌يی در اين كشور در تاريخ 19 دی‌ماه از سرگرفته خواهد شد.

خبرگزاری انگليسی به نقل از اين ديپلمات غربی كه نامی از وی نبرد، افزود: محمد البرادعی، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به 35 عضو شورای حكام در اين باره اطلاع داده است و گفته كه به دنبال توضيحات ايران درباره‌ی اين اقدام است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول البرادعی رئيس آژانس انرژی اتمی گزارش كرد، كه وی تصميم اخير ايران مبنی بر از سر گيری غنی سازی را كه طی نامه از جانب هيات ايرانی مذاكره كننده دريافت داشته به اطلاع شورای حكام رسانده است. اين شورا بلافاصله رايزنی را برای پاسخ به نامه و تصميم جديد ايران آغاز كرده است. در نامه هيات ايرانی مذاكره كننده اتمی قيد شده است كه جمهوری اسلامی از 19 ديماه كار توسعه تحقيقات برنامه غنی سازی را كه پيشتر به حال تعليق در آورده بود آغاز می‌كند.

 

تحقيقات در فن‌آوری سوخت هسته‌يی از دو سال و نيم گذشته همزمان با تعليق فعاليت‌های مربوط به توليد سوخت هسته‌يی، به حال تعليق درآمده بود.

مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، پس از دريافت نامه جديد ايران، بصورت هشدار دهنده‌ای از ايران خواسته است گام‌هايی را بردارد كه به اين سازمان برای حل مسايل مربوط به ماهيت برنامه‌ هسته‌‌ای ايران كمك كند.

در متن كامل اطلاعيه دبيرخانه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی كه در پاسخ به تصميم جديد ايران صادر شده آمده است:

«دبيرخانه‌ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز 13 دی‌ماه نامه‌ای را از نمايندگی دايمی جمهوری اسلامی ايران دريافت كرده است كه در آن ايران به آژانس اطلاع داده است "تصميم گرفته است از تاريخ 19 ديماه 1384 آن دسته از فعاليت‌های تحقيق و توسعه بر روی برنامه‌ انرژی هسته‌يی صلح‌آميز را كه به عنوان بخشی از تعليق گسترش‌يافته‌ی داوطلبانه و غيرالزام‌آور از نظر حقوقی به حال تعليق در‌آورده بود، از سر بگيرد."

دبيرخانه در حال درخواست توضيحات از ايران مبنی بر استدلالش از اتخاذ اين تصميم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمريكا اعلام كرد كه اگر ايران گام ديگری در راستای فعاليت غنی‌سازی بردارد، جامعه‌ بين‌المللی بايد معيارهای ديگری را برای محدود كردن خواسته‌های هسته‌‌ای ايران در نظر بگيرد. آمريكا معتقد است كه فعاليت تحقيق و توسعه، كه ايران می‌خواهد از نهم ژانويه از سر بگيرد، باور واشنگتن مبنی بر اينكه تهران به دنبال سلاح هسته‌ ايست را تقويت می‌كند. اگر ايران هر گونه گام ديگر مربوط به غنی‌سازی را بردارد، جامعه‌ی بين‌المللی بايد معيارهای جديد و سخت تری را برای محدود كردن "جاه‌طلبی‌های هسته‌يی ايران" بررسی كند. فعاليتی كه ايران می‌خواهد از سر بگيرد چيزی نيست كه ما آن را بپذيريم و فكر می‌كنيم جامعه‌ بين‌المللی هم آن را نخواهد پذيرفت.

مك كورمك افزود: صبر جامعه‌ بين‌المللی درباره‌ اين مساله نامحدود نيست، زيرا اين موضوعی جدی است.

 

يك عضو موسسه سياست خاورنزديك امريكا بنام "پاتريك كلاوسون" نيز در ارتباط با نامه جديد ايران گفت:

اروپايی‌ها در گذشته به وضوح گفته‌اند كه ازسرگيری تحقيق هسته‌يی در ايران را تحمل نخواهند كرد.

آمريكا از هر گونه از سرگيری فعاليت‌های اتمی ايران برای به صف كردن قدرت‌هايی نظير روسيه جهت پذيرش موضعی سخت‌تر عليه ايران استفاده خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مك كورمك گفت: ما به شدت با ادامه‌ هر گونه فعاليت مربوط به غنی‌سازی در ايران مخالفيم.

روزنامه‌ گاردين به نقل از آخرين اطلاعات جاسوسی غرب از برنامه‌ هسته‌‌ای ايران نوشت:

ايران قطعات موشك بالستيك دارای قابليت اصابت به اروپا را "با تقاضاهای واردات و اكتساب كه تقريبا به طور روزانه ثبت شده‌اند"، خريداری می‌كند.

گاردين اضافه می‌كند كه اين گزارش را براساس ارزيابی از 55 صفحه‌ اطلاعات اول ژوئيه‌ 2005 كه اطلاعات جمع‌آوری شده بوسيله آژانس‌های اطلاعاتی انگليس، فرانسه، آلمان و بلژيك است تنظيم و منتشر كرده است.

ايران با توسعه شبكه‌ شركت‌های پيشرو، با نهاد‌های رسمی يا موسسات آكادميك و واسطه‌ها در تماس است تا تخصص، آموزش و تجهيزات برنامه‌های هسته‌ ای، توسعه‌ موشكی، بيولوژيكی و شيميايی - در اروپای غربی و اتحاد جماهير شوروی سابق – را بدست آورند.

ايران در جستجوی فن‌آوری و دانش لازم برای تمام انواع تقاضاهای نظامی است.

گاردين ادامه ميدهد، كه اين سند فهرستی از شركت‌ها و موسسات ايرانی را كه در اين رقابت مشاركت دارند، فاش كرده و به تفصيل درباره قصد فزاينده‌ تهران برای تكميل ساخت موشك بالستيك سخن گفته است.

ايران به ساخت تونل‌های بادی برای كمك به طراحی موشك، توسعه‌ فن‌آوری هوانوردی و دستيابی به فن‌آوری اندازه‌گيری و تنظيم، هدايت دستگاه‌های اشعه ايكس و شبيه‌ساز طراحی شده برای قطعات موشك ادامه می‌دهند. نسل آينده‌ موشك شهاب بايد قادر باشد به اتريش و ايتاليا اصابت كند.