ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  ايران تكه پاره
زمزمه و توطئه اعلام
بلوچستان واحد و مستقل
 
 
 
 

 

جنبش متحده قومی بلوچستان كه در تركيب دولت شوكت عزيز حضور دارد، با اشاره به تشديد سركوب‌های نظامی ارتش پاكستان در بلوچستان اين كشور به دولت پيشنهاد كرد تا با رهبران مناطقی كه خواهان استقلال هستند وارد مذاكره شود.

اين حزب در بيانيه‌‏ای كه به اين مناسبت صادر كرد نوشت:

در صورتی كه دولت عمليات نظامی كنونی در بلوچستان را تا 13 ژانويه متوقف نكند, جنبش متحده قومی در اعتراض به دولت در تاريخ 14 ژانويه از تركيب دولت كنونی بيرون خواهد رفت. عمليات نظامی در بلوچستان پاكستان به‌هانه پرتاب موشك بطرف مقر پرويز مشرف در جريان سفر به بلوچستان آغاز شد. اين سفر 14 دسامبر گذشته انجام شده بود.

سازمان‌های بلوچ پاكستان شمار كشته شدگان سركوب‌های اخير و درگيری‌های نظامی با ارتش پاكستان را 200 نفر اعلام كرده اند.

بخشی از سيستان و بلوچستان ايران و قسمت‌هائی از استان زرنج در افغانستان به همراه بلوچستان پاكستان، بلوچستان بزرگ را می‌توانند تشكيل بدهند. يكبار در پاكستان بلوچستان حكومت مستقل داشته و اكنون نيز حكومت خودمختار در اين منطقه برسر كار است. "كويته" مركز بلوچستان پاكستان است كه اكثريت بلوچ منطقه در آن مستقرند. امريكا دو پايگاه مهم گوادر و كوادر را در دهانه عمان و در جواربلوچستان پاكستان دراختيار دارد و نيروهای واكنش سريع اين كشور در آن مستقر می‌باشند.

رويدادهای اخير بلوچستان پاكستان همزمان است با پخش وسيع سلاح در بلوچستان ايران و گسترش عمليات نظامی در منطقه، تا حد حمله به كاروان نظامی احمدی نژاد در جريان سفر اخير به بلوچستان و كشته شدن تعدادی از همراهان وی. شبكه‌های پرقدرت مافيای مواد مخدر قطعا در اين پخش سلاح نقش كليدی دارند و خود آنها نيز يك پای هر حادثه نظامی و توطئه بين المللی در بلوچستان ايران و پاكستان و افغانستان هستند، اما كتمان نمی توان كرد كه نارضائی عمومی مردم از حكومت شيعه مركزی، فقر و مخالفت با مقامات غير بومی و غير بلوچ محلی نيز خود زمينه ساز رويدادهای بزرگی در بلوچستان ايران است.