ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

برای مذاکره درباره شورت و پیراهن چینی،

 لازم نبود نخست وزیرانگلستان به پکن برود!

درآستانه اجلاس فوق العاده امریکا و اروپا

ایران، در مذاکرات مهم

تونی بلر با چینی ها در پکن

 

سایت خبری "اسکاتمن" شب گذشته (سه شنبه شب) نوشت:

تونی بلر نخست وزیر انگلستان ظاهرا برای مذاکرات اقتصادی اما، در واقع برای همسو کردن رهبران چین با سیاست های اتحادیه اروپا و امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد پکن شده است.

بلر به مقامات چین وعده داد که رهبران اتحادیه اروپا را قانع خواهد کرد تا بازارهای خود را به روی پوشاک های چینی بگشایند و 75 میلیون پوشاک شامل لباس های زیر زنانه و شلوارهای مردانه که از انبارهای اروپائی خارج شده و وارد بازار شود.

این، از جمله درباغ سبزهائی است که بلر در پکن به چین نشان داد. اگر تمام توافق ها همین باشد، به آسانی می توان حدس زد که برای چنین امری یک هیات اقتصادی از انگلستان و یا اتحادیه اروپا می توانست راهی چین شده و بر سر صادرات پوشاک چینی به اروپا مذاکره کند.  بنابراین، آنچه مهم است جنبه های سیاسی این سفر و مذاکرات است که تاکنون در هیچ کجا انتشار نیافته است. بلر پس از بازگشت از این سفر، بلافاصله در اجلاس فوق العاده امریکا و اروپا برای بررسی پرونده هسته ای ایران، مسئله فرستاده شدن آخرین گزارش سازمان انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل می شود. چگونه می توان به این نیاندیشید که بلر برای جلب نظر چین و انتقال آن به جلسه فوق العاده به چین سفر نکرده است؟ با توجه به اینکه چین از جمله دو کشوری است که احتمال می دهند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را وتو کند. کشور دیگر روسیه است.

طبعا فرانسه ، ژاک شیراک ازاین پیشنهاد تونی بلر بسیار عصبانی است. تونی بلر به چین وعده بازکردن درهای بازار اروپا به کالاهای چینی را به رهبران چین وعده داد.

حتی مطبوعات انگلستان نیز، روز گذشته در تفسیر این سفر و دستور کاری که برای آن اعلام شده(پوشاک زیر زنانه و مردانه) با تعجب طر کردند که برای چنین مذاکراتی "پیترماندلسون" را هم می شد به پکن فرستاد. او مسئول امور اقتصادی در اتحادیه اروپاست.

شانکهای- درعین حال، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ اروپا که در شانگهای بسر می برد گفت:

اين اتحاديه از چين انتظار دارد به مهار كردن خواست‌هاي هسته‌يي ايران كمك كند. چين و روسيه با ارجاع مساله‌ هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل مخالفند. اتحاديه‌ اروپا هم‌چنان به رفع تحريم تسليحاتي عليه چين متعهد است، اما اين به معناي افزايش فروش تسليحات به اين كشور نيست. ما فكر مي‌كنيم كه اين تحريم‌ها به تاريخ پيوسته است. تحريم تصميمي نظامي نيست، بلكه سياسي مي‌باشد.