ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

 سمینار "دادرسی عادلانه"

شیرین عبادی- رضا علیجانی- علی افشاری و...

این اندیشه غلط باید اصلاح شود

هر وکیل پرونده سیاسی

هم عقیده موکلش نیست

 

در اعتراض به دستگیری و تحت فشار قرار دادن وکلای پرونده های سیاسی در جمهوری اسلامی و بویژه تنگنائی که "سلطانی" وکیل خانواده زهرا کاظمی اکنون در آن گرفتار آمده و در اوین زیر فشار برای اعتراف گیری است، در تهران یک سمینار تشکیل شد. این سمینار با نام "دادرسی عادلانه" نام داشت و در آن چند تن از فعالان کانون مدافعان حقوق بشر، ملی – مذهبی های تازه از اوین خارج شده و فعالان ستمدیده جنبش دانشجوئی سخنرانی کردند. در این سمینار شیرین عبادی که از مدتی پیش کمتر در مجامع ظاهر می شد از نقش وکیل در پرونده های سیاسی سخن گفت.

خانم عبادی برنده جايزه صلح نوبل در سال 2003 ميلادي، در سمينار دادرسي عادلانه گفت: طبق قانون اساسي رسيدگي به جرايم سياسي و مطبوعاتي بايد به صورت علني و باحضور هيات منصفه برگزار شود و در قانون اساسي آمده است كه جرم سياسي را قانون تعريف مي‌‏كند. وقتي حكم پرونده كنفرانس برلين صادر شد، ما به راي دادگاه بدوي اعتراض كرديم كه پرونده در دادگاه تجديدنظر و زير نظر قاضي بخشي مطرح شد كه وي نيز عده‌‏اي از متهمان پرونده را تبرئه و براي برخي ديگر مجازات‌‏هاي خفيفي در نظر گرفت كه بلافاصله نيز شغل خود را از دست داد و اين پرونده مشتي نمونه از خروار است. سلطاني و دادخواه به جرم دفاع از پرونده اعضاي نهضت آزادي و ملي‌‏مذهبي‌‏ها مدت چهار ماه را در زندان سپري كردند و بنده نيز در پرونده كوي دانشگاه كه به نوارسازان موسوم شد، مدتي را به زندان رفتم و ناصر زرافشان به خاطر دفاع از پرونده قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي به زندان افتاد.

وكيل الزاماً هم عقيده موكلش نيست، بلكه از او دفاع مي‌‏كند. در پرونده‌‏اي، وكيلي به خاطر اين كه از پرونده حزبي دفاع مي‌‏كرد، متهم به همكاري با آن حزب شد. سلطاني هم از كسي دفاع كرد كه مي‌‏گويند اتهامش جاسوسي است، اما دليلي وجود ندارد كه سلطاني هم بخواهد هم راستا با موكلش باشد، بلكه سلطاني فقط وظيفه دفاع از موكلش را برعهده داشت. اين گونه با وكلا برخورد كردن، رغبت دفاع از متهمين سياسي را از وكلا مي‌‏گيرد.

اين وكيل دادگستري با بيان اين كه در برخي پرونده‌‏ها اجازه ورود وكيل به مرحله بازپرسي داده نمي‌‏شود، گفت: اين در حالي است كه از "بِ"بسم‌‏الله، بايد وكيل در بازپرسي حضور داشته باشد. وكيل بايد بر مرحله بازپرسي و بازجويي نظارت داشته باشد. جلسات دادرسي اتهامات سياسي در ايران منطبق با موازين حقوق‌‏بشر نيست.

محمد شريف يكي از وكلاي عبدالفتاح سلطاني نيزدر سخناني گفت: بنده مفتخرم كه دفاع از شريف‌‏ترين و پاك‌‏ترين انسان‌‏ها را بر عهده داشتم و از اين جهت خداوند متعال را شاكرم.

 

رضا عليجاني سردبیر مجله "ایران فردا" که اخیرا پس از دوسال از زندان بیرون آمده، در سمينار "دادرسي عادلانه" گفت:

انسان شگفت‌‏زده مي‌‏شود زماني كه مي‌‏شنود در ايران سلول انفرادي وجود ندارد. دروغ در فرهنگ ملي، بومي و مذهبي ما ناشايست است، حتي انفكاك زنداني از بند عمومي خود يك نوع انفرادي است.در كشور ما دموكراسي يك ماراتن طولاني است كه بايد فراز و نشيب‌‏هاي آن طي شود، در ايران بين انگيزه دستگيري يك نويسنده با دستگيري وي متفاوت است، اگر بهانه‌‏اي براي دستگيري مطرح مي‌‏شود، اين بهانه چيزي ديگري است.

فاطمه حقيقت‌‏جو؛ نماينده مجلس ششم نيز در سخناني در سمينار دادرسي عادلانه، گفت: بايد ابراز تاسف كرد كه حقوق بشر در ابعاد بزرگتري در حال نقض است. وكلا از هرگونه تعرض مصونيت دارند، اما متاسفانه شاهديم كه امروز حقوق يك وكيل كه مدافع مظلوم است، به مخاطره مي‌‏افتد.امروز طوري شده است كه تعداد انگشت شماري از وكلا مسووليت پرونده‌‏هاي سياسي را برعهده مي‌‏گيرند كه علت اين امر نيز هزينه‌‏هاي زيادي است كه اين پرونده‌‏ها در بردارد. عده‌‏اي با تحت فشار قرار دادن وكلا مي‌‏خواهند، اين پيام را بفرستند كه وكالت پرونده‌‏هاي سياسي چنين هزينه‌‏هايي را به دنبال دارد.

كانون وكلاي دادگستري تا كي مي‌‏خواهد در قبال دستگيري سلطاني سكوت اختيار كند و اجازه دهد كه به حقوق‌‏شان تعرض شود.

در ادامه اين سمينار، علي افشاري؛ عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت نيز در سخناني با بيان اينكه به دليل آشنايي با سلطاني از سال 78تاكنون، با قاطعيت مي‌‏گويم كه تمام اتهامات رسمي و غير رسمي انتسابي به سلطاني، بي اساس است، گفت: سلطاني تاوان پيگيري‌‏هاي خود در پرونده‌‏هاي سياسي را مي‌‏پردازد، سلطاني مي‌‏توانست همانند ساير وكلا زندگي كند، اما وقت خود را صرف دفاع از حقوق بشر، حقوق شهروندي و عدالت كرد.

افشاري افزود: اين شتري است كه دم خانه همه وكلاي پرونده‌‏هاي سياسي مي‌‏خوابد. كانون وكلا بايد چاره‌‏اي در اين مورد بينديشد. اگر به حقوق قضات تعرض شود، در حقيقت امر وكالت و حقوق همه وكلا مورد تعرض قرار گرفته است.

ما كه مي‌‏گوييم در پرونده هسته‌‏اي‌‏مان مخفي‌‏كاري نداريم، پس نبايد نگران افشاي حرف‌‏هاي يك جاسوس هسته‌‏اي باشيم كه حال بخواهيم وكيل اين جاسوس را هم دستگير كنيم، بنابراين بايد عنوان كرد كه جاسوس خواندن سلطاني بهانه‌‏اي بيش نيست.

اگر عده‌‏اي قصد داشته باشند چهره سلطاني را در باز جويي‌‏ها مخدوش كنند، بايد بدانند كه آب در هاون مي‌‏كوبند، چون سلطاني يك وكيل شجاع است.

نرگس محمدي، عضو كانون مدافعان حقوق بشر نيز در سخناني در اين سمينار، گفت: هر متهمي جداي از اتهامش برخوردار از حقوق شهروندي و حقوق انساني است كه بايد از آن دفاع كرد.

سلطاني از جمله وكلايي است كه صرف‌‏نظر از اتهام افراد، وكالت متهمين را مي‌‏پذيرفت. سلطاني رويكردي حقوق بشر دوستانه داشت و به كار خود ايمان داشت.