ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

نشست اضطراری امریکا و اروپا و خواست امریکا برای

فرستاده ارجاع گزارش البرادعی به شورای امنیت سازمان ملل

ایران و حمله نظامی به آن

در صدر اخبار خاورمیانه

البرادعی مدعی شده است: ایران در عرض یکماه گذشته 7 تن گاز اورانیون طبیعی فرآوری کرده است. دیدار وزرای خارجه پاکستان واسرائیل در ترکیه، دارای چنان اهمیت برای ایران بود، که دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی(لاریجانی) قصد داشت شتابزده خود را به پاکستان برساند اما این سفر بنا به دلائلی که اعلام نشده به تعویق افتاد.

 

 تمام خبرگزاری های جهان، ازروز گذشته، مخابره سلسله گزارش های نگران کننده ای، در ارتباط با گام های عملی امریکا برای مقابله با فعالیت های اتمی ایران به سراسر جهان آغاز کردند. همین خبرگزاری ها گزارش دادند که امریکا و اروپا با یکدیگر بر سر یک نشست اضطراری برای بررسی فوری فعالیت های اتمی ایران به تفاهم رسیده اند. این نشست بدنبال انتشار آخرین گزارش سازمان انرژی اتمی است که به گزارش البرادعی معروف شده است.

البرادعی در گزارش خود قید کرده است، که ايران در ماه گذشته و با راه اندازی تاسیسات اصفهان، حدود 7تن گاز اورانيوم طبيعي را فرآوري كرده است.

آمريكا و اتحاديه‌ اروپا این گزارش را برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل کافی دانسته اند و از شورای حکام اتمی خواسته اند تا همین گزارش را به سازمان ملل ارجاع دهند.

احتمال دارد شوراي حكام اين هفته نشستي اضطراري را برای بررسی درخواست امریکا و اتحادیه اروپا برگزار کند. این درحالی است که نشست آتي وعادي شوراي حكام باید در روز 19 سپتامبر (28 شهريورماه) تشکیل می شد، اما ظاهرا شتاب امریکا و اتحادیه اروپا چنان است که تحمل دو هفته را هم ندارند. البرادعی در آخرین گزارش خود تاکید کرده است که ایران حاضر نیست فعالیت های اتمی اش را متوقف کند.  گفته می شود جلسه اضطراری شورای حکام اتمی، دوشنبه (6 روز دیگر) در وين تشکیل خواهد شد.

تمام مطبوعات و خبرگزاری های عربی، روز گذشته مسائل اتمی ایران، آخرین گزارش آژانس اتمی، جلسه اضطراری شورای حکام، جلسه اضطراری امریکا و اروپا و ارتباط دیدارهای اخیر وزیر خارجه اسرائیل با وزیر خارجه پاکستان در ترکیه را طی تفسیرهایی در ارتباط با ایران منتشر کردند. ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن حمله به پايگاه‌هاي هسته‌يي ايران را باعث شعله‌ور شدن بحراني بزرگ‌ تفسیر کرد که حجم و نتايج آن را نمي‌توان پيش‌بيني كرد. این سخنان، ضمن آنکه هشدار دهنده تلقی شده، درعین حال و با توجه به روابط بسیار نزدیک اردن با انگلستان و کاخ سفید تائیدی  تلقی کرده اند بر اطلاع از طرح حمله نظامی به ایران.

درایران، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی "علی لاریجانی" که پیوسته سیاست خود را گسترش عملیات علیه ارتش امریکا در عراق و بازی با این برگ با امریکا اعلام کرده، سفر شتابزده خود به پاکستان را به تاخیر انداخت. هنوز معلوم نیست این سفر که بدنبال دیدار سئوال برانگیز و مهم وزرای خارجه پاکستان و اسرائیل در ترکیه قرار بود انجام شود، به خواست طرف ایرانی به تعویق افتاده و یا پاکستان آن را به آینده موکول کرده است.

لاریجانی که می کوشد روی آب گل آلود رودخانه مرزی پاکستان و هندوستان شنا کند، هفته گذشته به هندوستان سفر کرده بود.

در یک تلاش دیگر، که متاثر از طرح پیشنهادی "لاریجانی- رهبر" برای گسترش طرف های سه گانه اروپائی مذاکره کننده با ایران است، علاء الدین بروجردی رئیس فراکسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس فرمایشی خود را به الجزایر رساند و با بوتفلیقه رهبر این کشور دیدار کرد.

قرار است در جلسه اضطراری 8 سپتامبر شوراي حكام اتمی 13 عضو این شورا جای خود را به نمایندگان جدیدی بدهند و به همین دلیل ایران می کوشد با نمایندگان جدید قبل از حضور در جلسه مذکور دیدار و ملاقات داشته باشد. این احتمال که نمایندگان جدید، موقعیت سیاسی امریکا را دراین شورا تقویت کنند، از احتمالات نگران کننده است.