ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

اجلاس جدید خبرگان

تشر انتخابات آیت الله یزدی به آیت الله مشگینی

اعتراف رئیس مجلس خبرگان

به احیای سلطنت در ایران

 

چهاردهمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري دیروز(سه‌شنبه) در ساختمان مجلس قديم، در تهران كار خود را سخنان آیت الله مشگینی رئیس این مجلس شروع کرد.

آنچه که بعنوان اخبار این جلسه منتشر شد، در باره همه چیز بود، مگر درباره رسیدگی به کار رهبری که این مجلس برای جمهوری اسلامی انتخاب کرده است. این شیوه کار مجلس خبرگان شناخته شده است و دیگر کسی به تشکیل و یا عدم تشکیل جلسات آن کاری ندارد. اما در جلسه اخیر دو نکته مهم در همان بخش علنی مجلس روی داد که باید به آن توجه کرد. ابتدا بخشی از سخنان آیت الله مشگینی بود که عملا اعتراف کرد نظام کنونی در ایران سلطنت است و اگر یکی دو قدم دیگر هم برداشته شود، کار تمام است و سلطنت به ایران بازگشته است! عین جمله مشگینی که بنیان اندیشه طرفداران ولایت مطلقه فقیه را می رساند از زبان خود او بخوانید:

« ولايت و حاكميت ولی فقیه نشات گرفته از عنايت‌الله و متكي به حبل‌الله و حبل من‌الناس است و اين در واقع حكومت مردم بر مردم و قانون بر مردم است و همان مردم‌سالاري است كه اخيرا اصطلاح پيدا كرده است. شما اين معنا را با رهبران دنيا مقايسه كنيد. دنيا در اين ارتباط چه مشي و طريقي دارد. منشا سلطنت آنها تنها نشات گرفته از اراده‌ مردم است؛ اما در قانون اساسي ما نيز مسئله‌ ولايت امر نشات گرفته از اراده‌ خدا و مردم است. زيرا اصول و كليت برنامه‌ نظام و زندگي ما نشات گرفته از كتاب آسماني و وحي است.»

 هر دلیل و توجیه دینی که در این سخنرانی عنوان شده باشد- که شده- از اهمیت مقایسه ای که مشگینی بین ولایت مطلقه فقیه و سلطنت می کند نمی کاهد و این همان حکومت اسلامی است که آقایان سنگ آن را به سینه می زنند!

نکته دوم شتکی بود که مشگینی به انتخابات ریاست جمهوری کرد و درواقع نوعی دفاع از هاشمی رفسنجانی. بلافاصله آیت الله یزدی رئیس سابق قوه قضائیه و معاون احمد جنتی در شورای نگهبان گریبان او را به بهانه استدلال های مذهبی و قرآنی گرفت که درواقع تشر سیاسی به او بود نه تذکر مذهبی و بینش دینی. درواقع آیت الله یزدی از دست پخت شورای نگهبان درانتخابات ریاست جمهوری دفاع کرد.

ابتدا ببینیم مشگینی در باره انتخابات، پس از استدلال های که درباره تظاهرات چند ده نفر دستچین شدگان بسیج در دفاع از اتم بازی درجمهوری اسلامی چه گفت:

« دنيا اين را بداند كه از اين حق به هيچ‌وجه نخواهند گذشت و شاهدش نيز راهپيمايي‌هاي خودجوش مردم بعد از اقامه‌ نمازجمعه و حلقه‌ انساني در اطراف نيروگاه اصفهان و نطنز توسط دانشجويان و جوانان رشيد ماست. هم‌چنين تاكيد روساي محترم چهارگانه‌ي كشور، رييس جمهور، رييس قوه‌ي قضاييه، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس قوه‌ مقننه و در راس همه‌ اينها سخنراني حكيمانه، قطعانه و فصل‌الخطاب رهبر عظيم‌الشان انقلاب است.( به این ترتیب ارکان سلطنت مورد نظر مشگینی از 3 رکن مشروطه، به 5 رکن رسیده است!) انتخاب فرد حق مردم است و هر كسي را كه انتخاب كردند مي‌پذيريم و تشكر مي‌كنيم اما وقوع برخي كارهاي غير قانوني و غير شرعي در زمان انتخابات و برخي مطالب خلاف قانون به برخي كانديداها را محكوم مي‌كنيم. »

 

آيت‌الله محمد يزدي از همین نکته آخر برآشفته شد و مشگینی را به بهانه ایراد در تبیین پایه مذهبی ولایت فقیه اینگونه سرجایش نشاند:

«در اجلاسيه‌ قبلي نيز اين مطلب را بيان كرديد و من تذكر دادم. امروز نيز براي روشن‌تر شدن موضوع عنوان مي‌كنم ولايت در مبناي شيعه ريشه‌اش حق ولايتي است، كه غير از تعيين مصداق ولي امر است.

معني مردم‌سالاري تبلور فعليت يافتن خواسته‌ مردم است و اين به اين معنا نيست كه ولي شرعي وجود ندارد. ولي شرعي وجود دارد، ولي اگر مردم او را انتخاب كردند به فعليت مي‌رسد اما چنانچه ولي وجود داشت و مردم اطاعت نكردند همه‌شان معصيت‌كارند. اين نكته را يك بار ديگر نيز در سخنان شما تذكر داده‌ام. »

فکر می کنیم معنای این تذکر را آیت الله مشگینی خوب فهمیده باشد!