ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

دبیرکل مشارکت:

آرامش سیاسی

فرصتی برای اصلاح طلبان

دشمن بزرگ اقتدارطلبان

 

دبيركل جبهه‌ مشاركت طی گفتگوئی با خبرگزاری ایسنا، درباره دولت جدید و بینش حاکم بر آن گفت:

دولت جديد بعنوان يك ديدگاه و بينش مطرح است. در يك جمله مي‌توان گفت؛ با اين ديدگاه اداره‌ كشوري مانند ايران با اين همه تنوع قومي، مذهبي، اقتصادي و سياسي غيرممكن است. این دولت يك سري آرمان‌ها و اهدافي را بيان کرده است كه شايد تكرار مكررات در همه دولت‌ها باشد. منتظر عمل هستیم.

دولت، دولتي است كه پس از يك انتخابات با همه كش و قوس‌هاي آن و همه ابهامات فراوان آن به هر حال از سوي همه از جمله ما به رسميت شناخته شده است. بنابراين بايد فضا و فرصت كافي براي كار كردن داشته باشد و ما طبعا در برابر كار آن‌ها و نتايج اقدامات آن‌ها موضع خواهيم داشت.

اصولا حكومت يكپارچه چيز خوبي است ولي به شرطي كه پاسخگو باشد و پس از تصدي امر به موازين دموكراسي پايبند باشد. در غير اين صورت، حكومت يكپارچه غير دموكراتيك طبعا هزينه‌هاي كشور را بسيار بالا خواهد برد و ما به جاي توسعه و پيشرفت شاهد فاصله گرفتن هرچه بيشتر مردم و حكومت خواهيم بود و اين نگراني عمده ما در دوران جديد است. چون اين نوع حكومت به موازين دموكراسي پاي‌بند نيست، به آساني حاضر به پذيرش قواعد دموكراسي، از جمله انتخابات آزاد و آزادي بيان نخواهد. اما به نظر من جامعه ما آنچنان تحول يافته است كه باز گرداندن آن به شرط قبل از دوم خرداد غير ممكن است. ما بايد تلاش كنيم تا آرامش در جامعه حفظ شود. آرامش بزرگترين فرصت اصلاحات و بدترين دشمن اقتدارگرايي است.

دبیرکل مشارکت در باره فشارهائی که وارد می شود تا ارتباط این حزب با جامعه قطع شود گفت:

ما شاهد هستيم که چهار روزنامه نزديك به حزب را بستند و فشار سنگيني بر روي ما مي‌آورند و ابا هم ندارند كه بگويند بزرگ‌ترين حزب كشور نبايد حتي يك روزنامه داشته باشند. اين فشارها در مورد برگزاري نشست يا مراسم ما هم وجود دارد. اما بخش ديگر، مشكلات مالي، يا سازماند‌هي رسانه‌اي است كه در اين مورد برنامه‌هايي داريم و اميدواريم در آينده‌ نزديك شاهد تحولي در اين زمينه باشيم. البته دولت جديد هم در برابر آزمون جدي قرار گرفته است كه قول داده‌اند احزاب بايد حتما رسانه خودشان را داشته ‌باشند. ما حدود سه سال است درخواست مجوز براي ارگان رسمي حزب كرده‌ايم. اين گوي و اين ميدان و اين وعده‌هاي آقايان.

دولت فعلي دولت به تمام معني حزبي و جناحي است و اين نقطه حسن اين دولت است. البته آنكه مي‌گويند اين چنين نيست اين نظر را تقويت مي‌كند كه نمي‌خواهند پاسخگو باشند و همه مسووليت اداره كشور را يكجا بپذيرند.