ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مصاحبه خبری جدید مهدی کروبی در تهران

انتخابات مرحله اول

برگی سیاه در پرونده خاتمی

 

مهدي كروبي در یک كنفرانس مطبوعاتي جدید، علاوه بر تشریح برنامه های حزبی که درتدارک تشکیل آنست، مسائل جدیدی را در ارتباط با تقلب در انتخابات و دیدارش با رهبر مطرح کرد. کروبی به خبرنگاران گفت:

 

لازم است دو نكته را ذكر كنم. نكته اول دخالت بخشي از نيروهاي شبه‌نظامي( بسیج) در انتخابات بود كه در اين راستا اسناد و مداركي وجود دارد.

بحث دوم اعمال نفوذ نيروهاي يك نهاد نظامي(سپاه)، که اين مساله در برخي حوزه‌ها منجر به درگيري و زد و خورد شده و راي‌گيري چند باره از افراد صورت گرفته است.

حوادثی که در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري رخ داد در هيچ يك از انتخابات رخ نداده و بسيار عجيب بود. راي‌ها معمولا در استان‌ها پراكنده است و اين‌گونه نيست كه يك استان در انتخابات سرنوشت‌ساز باشد. هركدام از ما كانديداها در استان خودمان راي اول را داشتيم. بنده در استان لرستان، هاشمي رفسنجاني در كرمان، لاريجاني در مازندران، احمدي‌نژاد در سمنان، قاليباف در خراسان، مهرعليزاده در آذربايجان بيشترين راي را داشتند كه اين به دليل تعصبات محلي است.

بنابراین اگر دكتر معين در اصفهان راي اول را نياورد بايد ببينيم به چه دليل بوده است. ‌اصفهان نيروهاي چپ فراواني دارد و راي داده شده به احمدي‌نژاد تعجب‌آور است، زيرا اين نيروها با اين كانديدا هيچ تناسبي نداشتند.

رييس مجلس ششم خاطرنشان كرد:

شخص من در 27 استان، حداقل يك ميليون و 400 هزار و اندي راي بيش از احمدي‌نژاد داشتم. تنها سه استان قم،‌ اصفهان و تهران تمام سرنوشت انتخابات را تغيير داده است. بنده روحاني هستم و در قم سوابق طولاني دارم و كمك‌هاي زيادي به حوزه‌هاي علميه كرده ام.

من از خبرنگاران می خواهم که بررسی کنند و ببینند تا به حال چنين انتخاباتي در ايران برگزار شده است يا خير؟ علاوه بر تمدید سئوال برانگیز مهلت انتخابات، يك مساله عجيب ديگر استان خراسان جنوبي و بيرجند بود. در اين استان 270 هزار و 127 نفر واجد شرايط براي شركت در انتخابات بودند كه 298 هزار راي به صندوق ريخته شده است. آقاي هاشمي 37 هزار، بنده 37 هزار، معين 23 هزار، احمدي‌نژاد 101 هزار و 638 راي داشته است. آيا اين راي‌ها راي‌هايي هستند كه فرشته‌هاي آسماني به صندوق‌ها ريختند. در هيچ انتخاباتي وجود ندارد كه در آن تمام واجدان شرايط شركت كنند حتي در اوايل انقلاب نيز اين‌گونه نبود.

برگزاري انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري که توسط دولت كريمه اصلاحات و با نظارت شوراي نگهبان انجام شد، يكي از اوراق تاريكي است كه به پرونده خاتمي اضافه گرديد.

كروبي با بيان اين‌كه عده‌اي مطرح مي‌كنند كه ممكن است احمدي‌نژاد به جهت اينكه شهردار تهران بوده از راي بالايي دراين شهر برخوردار بوده است گفت:

اگر اين فرض را درست بدانيم وي در اردبيل که استاندار بوده، چرا آنجا راي نياورده است؟

 شوراي نگهبان انتخابات را تاييد كرده و ما هم پذيرفته‌ايم. اما به ملت ايران پيام مي‌دهم كه حتما روز جمعه پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند. با صندوق قهر نكنيد، زيرا مانند مجلس هفتم و انتخابات شورهای دوم خواهد شد. قهر نكردن با صندوق مشت اين آقايان را باز مي‌كند.

من نمي‌گويم به چه كسي راي دهيد، اگر پاي صندوق‌هاي راي حاضر نشويد وضعيتي درايران به وجود مي‌آيد كه تحجر، دگم بودن و واپس‌گرايي از نتايج آن خواهد شد. مردم با راي خود جلوي اين كار را بگيرند.

كروبي تاكيد كرد: ملت ايران در داخل و خارج همه شهروند اول هستند و شهروند درجه دومي وجود ندارد. من در حزبی در شرف تاسیس آن هستم بنا دارم كه تلويزيون خصوصي تاسيس كنيم. اگر اجازه ندهند اين تلويزيون در خارج آغاز به كار مي‌كند. البته راضي نيستم كه در خارج از كشور اين كار صورت گيرد. اما اگر زنده باشم كاري مي‌كنم كه ديگر شوراي نگهبان و ناظران نتوانند اين‌گونه رفتار كنند.

تخلفاتي در انتخابات صورت گرفته و وزارت كشور مانند يتيمي كه پدرش از دنيا رفته و اموالش را غارت مي‌كنند اعلام مي‌كند كه ليستي كه ما داريم غير از آن چيزي است كه شوراي نگهبان مطرح مي‌كند اين وضع را دولت اصلاحات به وجود آورده است.

حجت‌الاسلام مهدي كروبي در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد نظرتان درباره نامه رييس روابط عمومي سپاه و وزارت اطلاعات درباره اظهارات شما چيست ؟ گفت: اين‌كه گفته‌اند كه من بايد حرف‌هايم را پس بگيرم بايد بگويم اگر من حرفم را پس بگيريم مشكل حل مي‌شود؟ مقابل چشم مردم نوارها و رفت و آمدهايي كه صورت گرفته را چه مي‌كنيد؟ من كه حرف‌هايم را پس نمي‌گيرم. اين‌ها در مقابل تاريخ مي‌ماند. در مورد وزارت اطلاعات نيز بيان كردم كه نظرسنجي‌هاي انجام شده كاذب بوده البته توجه داشته باشيد كه نظر من عموم وزارت اطلاعات يا بسيج يا سپاه نيست. خيلي از آن‌ها با ما هستند.
پيش‌بيني مي‌كنم هاشمي رفسنجاني رييس جمهورمي‌شود اما آن افراد هم بدنامي را كشيدند و هم چيزي نصيب‌شان نشد. شايد اين اقدام من براي گذشته مفيد فايده نباشد اما براي آينده مفيد خواهد بود.

كروبي در پاسخ به اين سوال كه آيا شب گذشته ديداري با هاشمي رفسنجاني داشته‌ايد گفت: بنده جلسه‌اي با مسوولان ستادهاي استاني‌ام داشتم. با هاشمي رفسنجاني هم مي‌خواستند كه ديداري باشد،

اما به جهت گرفتاري‌ها موفق به انجام ديدار نشدم و تلفني صحبت كرديم. البته از آن‌جايي كه همواره آدم مصيبت‌زده را دلداري مي‌دهند آقاي هاشمي با من صحبت كردند.

کروبی درباره ديدار با رهبرگفت:

جلسه خوب و محبت‌آميزي بود و حرف‌هايم را زدم. از من خواسته شد كه مداركم را براي پيگيري ارائه كنم.

من هيچ شكايتي را مطرح نمي‌كنم زيرا شوراي نگهبان متهم و وزارت كشورمنفعل است. از كوچك و بزرگ اصفهان سوال كنيد كه آيا راي مطرح شده در اين استان واقعي بوده است؟
كروبي در پاسخ به اين سوال كه آيا برای حزبی که در شرف تاسیس آنست از چهره‌هايي مانند آيت‌الله منتظری و آیت الله الله طاهري براي عضويت دعوت مي‌شود یانه؟ گفت:

آيت‌اله طاهري و منتظري شان‌شان حضور در حزب نيست. البته از روحانيون دعوت مي‌كنم، اما من تنها تصميم‌گيرنده نيستم و دوستان خوبي در سراسر كشور دارم.
عده‌اي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز همراه من هستند.  عده‌اي كه مي‌مانند خودشان مي‌دانند كه كارشان را در مجمع روحانیون ادامه دهند يا خير.