هنر و انديشه

پيك

                         
 

 

"دیو"خرافات

 را به شیشه

باز گردانیم!

 

خرافاتی که 25 سال درجامعه رواج دادند، اکنون به دیوی تبدیل شده که حتی حکومتیان از نوع روحانی و غیر روحانی آن- نمی دانند چگونه آن را به شیشه باز گردانند. شارلاتانی بنام "هخا" درامریکا سوار بر همین "دیو" تاریخ ظهور خود در تهران را از شبکه های تلویزیونی لس آنجلس اعلام کرده بود. همان دیوی که آیت الله خزعلی نیز پا در رکاب آن، از قول یک پسربچه خردسال اخبار امام زمان را نقل می کند و یا آیت الله مشگینی رئیس مجلس خبرگان کاشف رهبری لیست نمایندگان مجلس هفتم را از دست او می گیرد و بنام امام زمان اعلام می کند که دیگر لازم نیست اعتبارنامه های این نمایندگان امام زمان را بررسی کنید. همان ها که بعدا فیش چند میلیونی از جیب هایشان در آمد و موجب ممنوع المجلس شدن "مسیح علی نژاد" شد!

دیو خرافات را حکومت و روحانیونی در مقام مسئولیتی که در امثال مشگینی و خزعلی دارند از شیشه بیرون آوردند و وابستگاه انجمن حجتیه در کتاب های درسی گنجاندند. حال با این دیو چه باید کرد؟

از قول دبير هيأت نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بخوانید:

بحث هايي به باورهاي ديني مردم راه پيدا كرده كه از صحت تاريخي و اعتقادي لازم برخوردار نيستند. در ادبيات عاميانه داستانهايي مثل خاوران نامه، ابومسلم نامه ها، قصص مربوط به حضرت حمزه و محمدابن حنيفه وجود دارد، که از صحت تاريخي و ديني برخوردار نيستند. در ادبيات ما ماجراهاي فراواني به اين افراد منسوب است كه فاقد پشتوانه‌ تاريخي است، بايد عدم اعتبار اين گفتار از نظر ديني براي مردم تشريح شود.

محدث نوري، شيخ عباس قمي و در ميان معاصران مرحوم مطهري بحثهاي جدي درباره انحرافات واعظان در مورد واقعه‌ عاشورا داشته اند. ولي به هر حال در فرهنگ عامه مقولاتي مثل شهادت حضرت رقيه (س) يا عروسي حضرت قاسم (س) به شكل بديهي در آمده است.

دبير هيأت نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان وزارت ارشاد در مورد چگونگي مبارزه با اين خرافات گفت:

با رواج جدي جريان نقد مي توان از حضور و ظهور خرافه هاي ديني جلوگيري كرد. در گذشته تا مدتها نوعي حرمت و حريم امن براي آثار ادبيات ديني قايل بودند، بنابراين از هرگونه نقد و بررسي آنها پرهيز مي كردند. در حالي كه نقد و برخورد جدي با آثار ديني نسبت به ساير آثار در اولويت است و بايد حتماُ وجود داشته باشد. بر همين اساس لازم است تا نهادهاي ديني و تخصصي در حوزه هاي عليمه و دانشگاهها به صورت جدي به نقد كتابهاي جديد و قديمي ديني بپردازند و در مورد آنها قضاوت كنند. همچنين از ميدان دادن به روضه خواناني كه در اين موارد اطلاعات ديني ناكافي دارند و براي تحريك احساسات به غلو و تحريف مي پردازند، در رسانه ها و به‌ ويژه صدا و سيما پرهيز كرد.  

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی