هنر و انديشه

پيك

                         
 

 

نخستین سخنرانی صریح و روشن دکتر معین

من آمده ام که بگویم:

نان- آزادی و حقوق بشر

 

مصطفي معين در ديدار با دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي قزوين گفت: شرايط پيچيده و حساسي كه با آن رو به رو هستيم، هم من و هم شما را واداشته است كه به جاي انفعال، عافيت‌جويي و نيمه‌تمام گذاشتن راه، ادامه راه دشوار دموكراسي را برگزينيم.

به ميزان نارضايتي و نقد نخبگان و آحاد جامعه و انتظارات و خواسته‌هاي مردم و اولويتهاي آنها به اعتبار پژوهشها و گزارشهاي علمي و پژوهشي واقفم. مي‌دانم كه اعتماد و مشاركت مردم و كارآمدي و توانمندي حكومت چالش مهم اين ايام است. بر واقعي بودن و برجستگي مشكلات و خواسته‌هاي اقتصادي و اجتماعي قشرهاي مختلف مردم و بر ضرورت تحركهاي توسعه‌اي براي ايراني سربلند در جهان به هم پيوسته كنوني تاكيد دارم، اما معتقد هستم كه همه اينها وقتي ميسر است كه پيشبرد دموكراسي در كشور و اصلاح بينش، رفتار و ساختار حكومتگري را جدي بگيريم؛ اين يعني فهم جديد از كارآيي، اعتماد، اقتدار و مشاركت حداكثري مردم.

معين افزود: بنا بر اين ضرورتهاست كه مي‌گويم ”پديده جديدي كه ما در انتخابات در پي آن هستيم عزمي نو و جمعي براي پيشبرد دموكراسي و توسعه در ايران است“ .

جمهوري اسلامي ايران بايد الگو و سرآمد كشورهاي منطقه در استقرار دموكراسي و رعايت حقوق و كرامت شهروندانش باشد، نه اينكه كشور ما در صدر فهرست ناقضان حقوق مطبوعات باشد. آمده‌ام تا بگويم اگر خواهان سربلندي ايران و ايراني هستيم چاره‌اي جز تحقق عدالت در عرصه‌هاي مختلف نداريم. نمي‌شود در كشور كساني به پشتوانه قدرت سياسي از "مصونيت مطلق و آهنين" بهره‌مند باشند و عده‌اي با وجود صداقت، دلسوزي، تلاش و حركت در چارچوب قانون، در ناامني مطلق به سربرند. به روشني مي‌گويم تاكيد من بر حقوق بشر حساسيت روشنفكرانه صرف نيست كه اگر هم بود، ناپسند نبود. بلكه رعايت موازين و حقوق انسانها، امكان رشد و پيشرفت كشور را فراهم مي‌كند و نقش مستقيم در كاهش مشكلات اقتصادي دارد.

نگاه كنيم ببينيم براي مثال قتل خانم زهرا كاظمي علاوه بر اينكه اقدامي ضدانساني و ضداسلامي بود، چه لطمه‌هايي به حيثيت جهاني ايران زد و چه آسيبهايي به منافع ملي ما وارد كرد.

نگاه كنيم ببينيم چرا در موقعيتي كه يونسكو و انديشمندان جهاني شيفته گفتار و رفتار آقاي خاتمي در طرح ايده گفت و گوي تمدنهايند، چگونه اين مساله توسط سفير كانادا به عنوان پاشنه آشيل موقعيت ممتاز ما مطرح مي شود. به وضوح مي‌گويم كه يكي از عوامل نارضايتي مردم كه در سفرهايم به استانها براي من ملموس شده است، بيكاري، گراني و فقر از يك سو و سوءاستفاده صاحبان امتياز و نزديكان به قدرت از امكانات عمومي از سوي ديگر است. رانت‌خواري و فساد و ترجيح منافع خصوصي بر عمومي در بسياري از نقاط، مسائلي جدي است. اما راه حل اين‌گونه مسائل اقتصادي از يك طرف ايجاد فضاي دوستي و همكاري با كشورهاي خارجي و كاهش تنش ها و اعتمادسازي با آنان و جلب سرمايه‌گذاري خارجي و به ويژه جذب سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور به همراه استفاده از تجربيات موفق زنان در عرصه‌هاي گوناگون علمي، فني و اقتصادي است. از طرف ديگر با ايجاد محيط امن و آزاد و سالم براي شهروندان است كه رقابت واقعي علمي، فني، اقتصادي صورت مي‌گيرد و شهروند متناسب با، تلاش و ابتكارات خود رشد مي‌كند نه وابستگي به مقامات و سوءاستفاده از رانتهاي دولتي.

به اين دليل است كه باز تاكيد مي‌كنم با صراحت و روشني راه پيش روي ما اصرار به دموكراسي، حقوق شهروندي و اعمال نظارت مردم است كه اميد دارم بتوانيم در اين راه، اصلاحات را گامي ديگر به پيش بريم.  

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی