ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

ایران

درون اتاق شیشه ای

 مذاکرات مهم جهانی

ایران همچنان در کانون مهم ترین اخبار، مذاکرات، دیدارها، رایزنی ها و تصمیمات جهانی قرار دارد، اما این بار، برخلاف ماه ها و هفته های گذشته، در داخل یک اتاق شیشه ای! سایه ها را می توان دید، اما صداها را نمی توان شنید. این شاید دقیق ترین تصویری باشد که اکنون می توان در باره تحولات ایران و منطقه ارائه داد. در اجلاس سران ناتو در "ریگا" که اخبار آن به بیرون راه نیافت، و همچنین در جریان سفر بوش به اردن و دیدار با نخست وزیر عراق و پادشاه اردن، برخلاف تمرکز خبرگزاری های جهانی روی توان یا ناتوانی دولت عراق، بحث اصلی در اطراف ایران دور می زده است. نشانه این امر را باید در آن دیدار کم انعکاسی دید که بصورت همزمان، وزیرخارجه امریکا "رایس" در "راس المیت" با وزرای خارجه کشورهای خلیج فارس و پادشاه اردن داشت. نشانه دیگر را باید در موضع گیری های روز به روز تند تر و صریح تر عربستان سعودی بعنوان پرچمدار ثروتمند مسلمانان سنی منطقه دید که هیزم جنگ شیعه – سنی را برای آماده کردن تنور جنگی فراهم می کند. حتی مذاکراتی که برای فراهم آمدن نوعی تفاهم بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها سرعت گرفته و سینه ای که جیمی کارتر برای فلسطینان با کتاب اخیرش به تنور می چسباند، عمدتا برای حل مناقشه در آن بخش از خاورمیانه و باز گشائی جبهه جنگی در اطراف ایران است. ایرانی اتمی که کشورهای کوچک منطقه برای مقابله با آن راهی جز اتحاد با اسرائیل اتمی ندارند. این شیطانی ترین نقشه ایست که امریکا و اسرائیل در سر دارند و سرگرم آماده کردن منطقه برای آن هستند. بیهوده نیست که مفسران مطبوعات امریکا بتدریج روی جنگ قریب الوقوع شیعه- سنی در منطقه متمرکز شده اند. همانگونه که تلاش جدید برای تشکیل یک دولت ائتلافی با طالبان ضد ایران، در افغانستان بیهوده نیست. توطئه ها گسترده تر و استراتژیک تر پیش برده می شود، یگانه تفاوت آن جلوگیری از جنجال های مطبوعاتی است. شاید راس هرم حاکمیت جمهوری اسلامی خود بیش از هر رهبران منطقه بدانند به کدام سو کشیده می شوند و به همین دلیل نیز بر تقویت نظامیگری تاکید می کنند.

درعین حال، آنچه که در صحنه علنی می گذرد، دنبال کردن سیاست تحریم اقتصادی ایران است. حتی رایس در "بحرالمیت" و در دیدار با وزرای خارجه شیخ نشین های خلیج فارس گفت که امریکا احتمالا در صورت مخالفت روسیه و چین با تحریم ایران، خود و متحدانش راسا تحریم را عملی خواهند کرد. بزرگترین امیدی که در این تحریم نهفته، فشردن بیشتر گلوی مردم در داخل و ایجاد زمینه های انفجارهای کور در کشور است. زمینه ای که با ادامه کاهش قیمت نفت عملا وجود دارد و رجز خوانی های نظامی ها و اطمینان دادن های احمدی نژاد و علی لاریجانی در بی اثر بودن تحریم های اقتصادی؛ صرفا یک فریب ملی است.

رايس در بحرالمیت گفت: سرگرم بررسی گزينه‌هايی هستیم كه در دست داريم.

از جمله این گزینه ها، به گفته دیگر مقامات امریکا بردن قطعنامه تحریم ایران به شورای امنیت و تقاضای رای برای آنست. در صورتیکه روسیه و چین رای ممتنع بدهند عملا تحریم می تواند به اجرا گذاشته شود زیرا اکثریت این شورا با امریکا همسوست. همین مقامات می گویند که اکنون تمام کشور امریکا دفاع از بند 7 منشور شورای امنیت است. بندی که امکان استفاده نظامی را برای اجرای قطعنامه های این شورا پیش بینی می کند. امریکا اعتقاد دارد که حتی اگر از تمام پیش بینی های این بند استفاده هم نشود، صرفا ذکر آن در قطعنامه شورای امنیت می تواند شرایطی را برای بانک ها و موسسات جهانی فراهم سازد که آنها از نزدیک شدن به ایران خودداری کنند!