ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

کشتی های مظنون متوقف شده و بازرسی می شوند

مانور امریکا- فرانسه، کویت و بحرین

تمرین نظامی- دریائی

 تحریم ایران در خلیج فارس 
 
 
 
 

در روزهائی که دولت ایران را تعطیل کرده بود، مقدمات مانور مشترک امریکا، فرانسه و کشورهای خلیج فارس فراهم شد و این مانور امروز و یا فردا آغاز می شود. مانور نظامی و مهم امریکا و کشورهای خلیج فارس و فرانسه همزمان شد با اعلام یک مرحله جدید در غنی سازی اورانیوم درایران و نزدیکی بیشتر فرانسه به مواضع بوش و کاخ سفید امریکا.

 

جمهوری اسلامی بموجب تفسیری که خبرگزاری "ایرنا" بعنوان خبرگزاری رسمی کشور منتشر ساخت این مانور را زمینه ساز تضعيف توسعه اقتصادی و تجاری و بحران آفرينی جدید آمريکا در منطقه ارزیابی کرد.

همین خبرگزاری، در تفسیر خود که روز 4 شنبه و دو روز قبل از نماز جمعه و خطبه های حجت الاسلام احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو شورای نگهبان منتشر شد، همان نظراتی را در ارتباط با این مانور منتشر کرده که احمد خاتمی در نماز جمعه تهران گفت. این تشابه نشان می دهد که از یک مرکز واحد این نوع دیدگاه ها و تفسیرها ابلاغ می شود و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی همان متن را منتشر می کند که امام جمعه در نماز جمعه تهران می گوید!

"ایرنا" نوشت:

«ناخرسندی رای دهندگان آمريکايی و تضعيف موقعيت حزب جمهوريخواه آمريکا در انتخابات آينده انگیزه مانورهای هفته آينده امریکا درخلیج فارس است تا شانس اين حزب در انتخابات بهبود يابد.»

این ارزیابی را از دهان امام جمعه موقت تهران، جداگانه درهمین شماره پیک نت بخوانید.

 

بحرين و کويت در مانور مشترک با امریکا و فرانسه شرکت دارند. این دو کشور از جمله کشورهائی هستند که امریکا آنها را  "متحدان غير عضو ناتو" می داند و به همين دلیل از برخی امتيازات در روابط نظامی با ايالات متحده استفاده می کنند. از سال 1996، دفاتر فرماندهی ناوگان پنجم ايالات متحده در منامه، پايتخت بحرين مستقر شده است.

 

اهداف نظامی این مانور هماهنگی کامل دارد با طرح تحریم ایران که هنوز از سوی شورای امنیت سازمان ملل تصویب نهائی نشده و این نشان می دهد که امریکا یا نسبت به تصویب این طرح اطمینان دارد و یا بدون تصویب این طرح نیز می خواهد تحریم ایران را به اجرا بگذارد.

خبرگزاری ها، اهداف مانور امریکا، فرانسه و چند کشور خلیج فارس را اینگونه گزارش کرده اند:

«توقف و بازرسی کشتی های مظنون به حمل جنگ افزارها و تکنیک های موشکی و سلاح های کشتار جمعی- اتمی-.»