ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  یک کارشناس بانکی به پیک نت:
بانک‌های دولتی، قربانی
اقتصادی جنگی می‌شوند
 
 
 
 

 

یک کارشناس امور بانکی در داخل کشور درباره مصوبه مجلس درباره کاهش نرخ تسهیلات بانکی که خبر آن را در شماره امروز می‌خوانید، به پیک نت گفت:

سال گذشته 2 در صد و اول امسال دو درصد دیگر سود تسهیلات بانکی را کاهش دادند که اکنون به 14 درصد رسیده است. بانک مرکزی بخشنامه مبهمی دراین ارتباط فرستاده است.

سال گذشته در بخش صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی  دولت یارانه داد ولی امسال هیچ اشاره به این یارانه‌ها نشده است و این نیست مگر تمرکز اقتصادی در بخش نظامی. در واقع این یارانه‌ها قربانی سیاست نظامی و جنگی شده اند.

دراین بخشها، تا سال گذشته بانکها 16 درصد میگرفتند و 1 تا 2 و نیم درصد را دولت پرداخت می‌کرد. حال با این مصوبه تمام این تسهیلات قربانی سیاست دیگری خواهد شد که هیچ ارتباطی با تقویت تولید داخلی ندارد و شعارهای دولت و مجلس درباره تولید داخلی و مقابله با تحریم احتمالی اقتصادی جز شعاریی تبلیغاتی نخواهد بود که تنها به درد برنامه‌های تلویزیونی می‌خورد و مردم فریبی است.

نتیجه دیگر این مصوبه همان است که شیبانی گفته است. یعنی بانک‌ها بزودی در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت و البته شبکه‌های مافیائی مانند قرض الحسنه‌ها فعال تر خواهند شد. با کم شدن سود تسهیلات، سود سپرده نیز بسرعت پائین خواهد آمد و این نگرانی رئیس بانک مرکزی نیز درست است. در نهایت امر این مصوبه موجب خواهد شد که مردم سپرده‌های خود را در بانک‌های دولتی نگذارند و فعلا باد در پرچم بانک‌های خصوصی خواهد بود. اما این نیز موقت است و بزودی این توفان از درهای گردان بانک‌های خصوصی هم عبور خواهد کرد و داخل خواهد شد. بانک‌هائی که گفته می‌شود بخشی را فرماندهان سپاه دراختیار دارند. سود تسهیلات و سپرده بانک‌های خصوصی هنوز خیلی بالاتر از بانک‌های دولتی است.