ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14  مرداد  1388

infos@peiknet.com

 
 
 

3 ضربه مهلک
بر کمر سپاه پاسداران

 
 
 
 
 

درجریان انتخابات و پیامدهای کودتائی آن، سه ضربه جبران ناپذیر بر اعتبار سپاه پاسداران وارد آمد. نیروئی که مردم ایران به چشم نیروئی برآمده از میان خود به آن نگاه می کردند و برای نقشی که در جنگ با عراق ایفاء کرد، حتی به آن افتخار می کردند.

هرکس، هر گونه که تمایل و یا اطلاع داشته باشد می تواند دراین بار قضاوت کند و ریشه های ضربات وارده بر سپاه پاسداران را پیگیری؛ اما آنچه ما می توانیم بفهمیم آنست که مرموزترین دست های نفوذی توانستند اعتبار مردمی سپاه پاسداران را از آن بگیرند. قدرت سپاه پاسداران به توپ و تانک و موشک آن نبود، این ادوات جنگی را نیروهای مسلح بسیاری از کشورهای جهان دارند، قدرت سپاه در ایدئولوژی مذهبی آن نیز نبود و نیست، که فاشیسم ایتالیا و آلمان، ژاپن و اسپانیا نیز داشتند؛ بویژه که ایدئولوژی مذهبی در سپاه، تقلیدی است و علیرغم تمام تلاش نمایندگی های ولی فقیه و ادارات سیاسی – ایدئولوژیک، این جنبه تقلیدی تشییع قابل حذف و مقابله با آن نیست.

بدین ترتیب است که باید پذیرفت اعتبار سپاه در برخورداری از حمایت مردمی آن بود و امروز این اعتبار سقوط کرده است. سقوطی که برای آن سالها برنامه چیدند و گام به گام آن را اجرا کردند.

1- نخستین ضربه را سپاه در کودتای انتخاباتی اخیر خورد. با آنکه بسیاری از مردم می دانستند احمدی نژاد و دولت او تابع شماری از فرماندهان سپاه است، اما کودتائی که در انتخابات اخیر به نفع احمدی نژاد صورت گرفت و مردم آن را بدرستی به حساب سپاه گذاشتند، این شناخت را به مرحله ای دیگر وارد کرد. و نفرت از احمدی نژاد را به نفرت از سپاه تبدیل ساخت.

2- ضربه دوم درجریان سرکوب خونین مردم، پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد بر سپاه وارد آمد. بویژه که فرماندهان سپاه – از جمله فرمانده کل سپاه- و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح – سرلشکر فیروزآبادی- رسما و با افتخار از سرکوب مردم سخن گفتند. آنها تاکید کردند که از 25 خرداد و بدنبال خطبه های نماز جمعه رهبر، امنیت شهری و مقابله با مردم به سپاه سپرده شد.

3- و سرانجام، سومین ضربه. یعنی فاش شدن نقش بخش اطلاعات سپاه در دستگیری های سیاسی بعد از کودتا، شکنجه زندانیان و اعتراف گیری در وسیع ترین سطح ملی در کشور. مردم بازداشتگاه کهریزک را هم به حساب سپاه گذاشتند که چندان هم بی حساب نگذاشته اند، زیرا فرماندهان نیروهای انتظامی و بسیج زیر نظر سپاه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عمل می کنند.

این سه ضربه، در آینده نتایج عملی خود را در حوادث بزرگ نشان خواهد داد. همچنان که در صف بندی های جدید در سپاه، برای بیرون کشیدن آن از زیر این ضربات و تلاش برای تجدید اعتبار گذشته خود را نشان خواهد داد.