ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک  

 13 مهر  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

یگانه راه حلی که باقی مانده
تا گرسنگان شورش نکرده اند
بجای یارانه، کوپن ارزاق بدهید!

 
 
 
 

همزمان با اوج گیری بحران اقتصادی، گرانی، نارضائی مردم و خطر شورش گرسنگان، زمزمه کوپنی شدن مایحتاج مردم در بخش هائی از حاکمیت آغاز شده است. روز گذشته سایت بازتاب که نزدیک به محسن رضائی فرمانده اسبق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت است نوشت:

تجربه بنزین با کارت سوخت موفق  بود. با استفاده از این تجربه می توان بن اعتباری برای کل کالاهای مورد نیاز خانواده ها پیش بینی شود و هر فرد به میزان نیاز خود مجموعه ای از کالاها را انتخاب کند و کوپن آن را بگیرد.

با افزایش قیمت ها و ناتوانی دولت در مهار تورم، تنها راه باقی مانده برای کشور در جهت تامین معیشت حداقلی مردم، سیستم توزیع کالاهای حمایتی یا کوپنی است.

با گذشتن رسیدن دلار به مرز 4 هزار، تقریبا هیچ کالایی بدون افزایش قیمت یافت نمی شود. بنابراین باید حداقل کالاهای ضروری را با قیمت دولتی به مردم داد، تا گرسنگان راهی برای سیر کردن شکم خود داشته باشند.

هم اکنون کارگرانی که حداقل حقوق، یعنی حدود 400 هزار تومان در ماه دریافت می کنند، معلمانی که حقوق 500هزار تومانی دارند و بازنشستگانی که مستمریشان بین 300 تا 500 هزار تومان است، چگونه بتوانند با قیمت های نجومی گوشت، برنج، حبوبات، لبنیات و... شکم خود و فرزندانشان را سیر کنند؟

اگر سیستم کوپنی برقرار شود، از یک سو تنها خانواده هایی که واقعا نیازمند کالاهای حمایتی هستند، زحمت مراجعه و ایستادن در صف تهیه کالا را به خود می دهند و از سوی دیگر منابع محدودی برای تامین حداقل معیشت مردم مورد نیاز است.

باید ترتیبی داد که هرفرد در ماه بتواند مثلا به جای دریافت مبلغ 45 هزار تومان بعنوان یارانه نقدی، به همین میزان کالای حمایتی شامل برنج، گوشت، روغن، لبنیات و... را رایگان دریافت کند.

اگر هرچه زودتر فکری به حال معیشت طبقات آسیب پذیر جامعه نشود، احتمال وقوع نارضایتی های گسترده اجتماعی یا جنبش گرسنگان افزایش می یابد. 

پیک نت   13 مهر 1391

 
 

اشتراک گذاری: