ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک  

21 فروردین  1391

infos@pyknet.net

 
 
  پیشنهادهای دشوار
برای تفاهم اتمی با ایران
اشپیگل آنلاین ـ گزینش و ترجمه رضا نافعی
 
 
 
 

در دور جدید مذاکرات  اتمی که هفته آینده قرار است آغاز شود، غرب از ایران خواهد خواست که تاسیسات زیرزمینی "فردو" را فورا تعطیل کند، غنی سازی اورانیوم را به خارج از کشور منتقل سازد. این خبر را رسانه های آمریکا منتشرکردند. از قرار معلوم آمریکا از طریق جاسوسی هوائی اطلاعات مهمی  در  باره جزئیات تاسیسات غنی سازی اورانیوم بدست آورده است.

نیویورک ـ واشنگتن ـ کشورهای غربی مسیر خود را برای مذاکرات جدید با ایران مشخص ساخته اند. بر اساس نوشته جرائد آنها از ایران خواهند خواست که تاسیسات تازه بکار افتاده فردو را فورا تعطیل کند.

نیویورک تایمز می نویسد هدف مقدم آمریکا این است که ایران کل اورانیوم بیست درصدی خود را به خارج منتقل و تاسیسات فردو را تعطیل کند. منهدم کردن تاسیسات فردو گام بعدی خواهد بود.

تاسیسات  فردو در چنان عمقی از زمین ایجاد شده که با بمب نمی توان آن را تخریب کرد. بنوشته نیویورک تایمز، کارشناسان در مورد پذیرفته شدن خواست هائی با چینن وسعتی اتفاق نظر ندارند. این روزنامه از قول یک مقام بلند پایه آمریکاوی نوشت " ما نمی دانیم واکنش ایران چگونه خواهد بود ".

برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به تحریم های شدید و تهدید اسرائیل به جنگ ، هواداران سازش در ایران این پیشنهاد را خواهند پذیرفت. گروه دیگری از کارشناسان معتقدند طرح این خواست ها موجب تقویت جناحی خواهد شد که خواستار پیروی از خط مشی سخت است. 

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,826315,00.html

 

پیک نت  21 فروردین 1391

 
 

اشتراک گذاری: